نام کتاب : عصر زندگى و چگونگى آينده انسان و اسلام پژوهشى در انقلاب جهانى مهدى( عج) نویسنده : حكيمى، محمد جلد : 1 صفحه : 141
ذكر مواهب و امكانات طبيعى قرار گرفته و
خطاب به جامعه انسانى است نه طبقه و گروهى ويژه.
در تعاليم نبوى و علوى و جعفرى و ... نيز در اين زمينه اصولى ارزشمند
و روشن رسيده است. در اينجا تنها به سخنى از امام صادق «ع» بسنده مىكنيم[1].
امام صادق «ع»:
* ... فإنّك إذا تأملت العالم بفكرك و ميّزته بعقلك، وجدته كالبيت
المبنىّ المعدّ فيه جميع ما يحتاج إليه عباده ... و كلّ شىء فيها لشأنه معدّ و
الانسان كالملّك ذلك البيت، و المخوّل جميع ما فيه و ضروب النبات مهيأة لمآربه، و
صنوف الحيوان مصروفة فى مصالحه و منافعه ...[2]
- ... چه اگر در انديشه خود درباره جهان تأمّل كنى و به عقل خود در
صدد شناخت آن برآيى، آن را همچون خانهاى خواهى ديد كه ساختهوپرداخته شده و هرچه
مورد نياز بندگان بوده در آن فراهم آمده است ... و هرچيز در آن- چنانكه بايد-
آماده شده است. و آدمى همچون مالك اين خانه است كه همه آنچه در آن است به اختيار
وى قرار گرفته است. و گونههاى رستنى براى رفع نيازمنديهاى او آماده شده است، و
جانوران گوناگون در مصالح و منافع او مصروف مىشود ...
4- مساوات در تقسيم بيت المال
«بيت المال»، مجموعه امكانات و اموال عمومى جامعه است كه به دست دولت
و امام در جامعه سپرده مىشود، و مالكيت امام و دولت نسبت به آنها، مالكيت منصب و
جهت است نه مالكيت شخصى و فردى. بخش عمده ثروت هرجامعه- بويژه
[1] - براى توضيح بيشتر به« الحياة» 4/ 376 به بعد
مراجعه شود.
[2] -« بحار» 3/ 61؛« الحياة» 1/ 390 و 391؛ فارسى آن
1/ 420.
نام کتاب : عصر زندگى و چگونگى آينده انسان و اسلام پژوهشى در انقلاب جهانى مهدى( عج) نویسنده : حكيمى، محمد جلد : 1 صفحه : 141