responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : سياست و مهدويت نویسنده : بهروز لک، غلامرضا    جلد : 1  صفحه : 164

محقق خواهد شد. شايد بتوان نماد اقتداى مسيح عليه السّلام به مهدى موعود عجّل اللّه تعالى فرجه الشّريف را تجلى چنين وحدتى دانست. بدون ترديد، جهان مسيحيت بخش عمده‌اى از مردمان جهان را در بر مى‌گيرد و بازگشت و اقتداى مسيح به آن حضرت، خود تجلى چنين وحدتى خواهد بود. امت واحد در تعبير قرآنى، به همين معناست.

خداوند از امت واحدى سخن گفته كه در عصر ظهور شكل مى‌گيرد.

5. گسترش عدل و داد در عرصه جهانى‌

؛ ويژگى بارز فرج اسلامى، اشاعه عدل و داد در عرصه جهانى است. عدالت از آرمان‌هاى بزرگ انسان در طول تاريخ به شمار مى‌رود. به رغم نظريه‌ها و ديدگاه‌هاى مختلف در اين عرصه، انسان‌ها از رسيدن به چنين وضعيتى بازمانده‌اند. چنين ناكامى را مى‌توان در دو سطح نظرى و عملى جست‌وجو كرد.

كدامين عدالت مى‌تواند با وضعيت انسان‌ها متناسب باشد؟ پاسخ‌هاى مختلفى در طول تاريخ از جانب انديش‌مندان به اين پرسش داده شده، اما تاكنون هيچ اجماعى در اين باره شكل نگرفته است. با گذشت زمان، نظريه‌هاى مختلف عدالت نقض شده و انسان‌ها دنبال ديدگاه جديدى رفته- اند. چنين تزلزل و ترديدى در مفهوم عدالت و چگونگى آن را در تاريخ بشرى مى‌توان از زمينه‌هاى اصلى ناكامى از دست يافتن به عدالت دانست. بنابراين، ضرورت ارائه مفهومى نهايى از عدالت اجرايى منجى موعود كه با سرشت و ويژگى‌هاى انسان تناسب داشته باشد، از كارويژه‌هاى اصلى است كه انسان‌ها را از حيرت و ترديد در چيستى عدالت درمى‌آورد.

كارويژه اصلى ديگر منجى، گسترش عملى عدالت در عرصه جهانى است.

چنين اقدامى، طبق روايات اسلامى در زمانه‌اى صورت خواهد گرفت كه جهان را ظلم و بى‌داد فرا گرفته است. در چنين عصرى، انسان‌ها از بى‌عدالتى رنج مى‌برند و همگى تشنه و از صميم وجود، منتظر فراهم شدن عدالت در جهان هستند. چنين انتظارى، گستره‌اى جهانى دارد و نشان مى‌دهد كه بى‌عدالتى،

نام کتاب : سياست و مهدويت نویسنده : بهروز لک، غلامرضا    جلد : 1  صفحه : 164
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست