؛ جامعه آرمانى در اين عصر، برخلاف نگرش عصر جديد غرب كه فضيلت را
امرى شخصى نمايد و از چرخه حيات جمعى انسان خارج مىكند، بر فضيلت و خير اخلاقى
مبتنى خواهد بود. مهمترين دغدغه انسان مدرن دستيابى به آزادى بوده است. در واقع،
نظريههاى سياسى عصر جديد، ماهيت جامعه و انسان جديد را بر آزادى بنا كردهاند.
برخلاف نظريههاى كلاسيك همانند يونان باستان، عصر مسيحيت و دوره اسلامى كه غايت
جامعه، زمينهسازى نيل به فضيلت اخلاقى و سعادت دانسته مىشد، انسان مدرن در
نظريههاى مدرن ليبراليسم و سوسياليسم از ماكياولى به بعد، در تب و تاب نيل به
آزادى جمعى يا فردى باليده است (بلوم، 1376: ج 2). اما در نظريههاى اسلامى و
ديدگاه انديشمندان اسلامى، غايت سياست و زندگى جمعى فراهمسازى سعادت انسان است.
حديث معروف نبوى «الدنيا مزرعة الاخرة» الهام بخش تمامى نظريات و ديدگاههاى
اجتماعى سياسى اسلامى بوده است. از اينرو، سياست در نزد انديشمندان اسلامى،
استصلاح خلق ناميده شده است.
3. علممدارى و عقلانيت اسلامى
؛ از اصول تفكر اسلامى كه در آموزه فرج نيز تجلى مىيابد، نقش عقل و
آموزههاى عقلانى است. بنابر روايتى،
نام کتاب : سياست و مهدويت نویسنده : بهروز لک، غلامرضا جلد : 1 صفحه : 162