responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : روز شمار تاريخ معاصر ايران نویسنده : فراهانى، حسن    جلد : 1  صفحه : 81

* جمع‌آورى يكصد و پنجاه قبضه تفنگ از سطح شهر تهران‌

در پى بازرسى خانه‌هاى افرادى كه مظنون به داشتن اسلحه بودند، تعدادى اسلحه در كميسارياهاى محلات مختلف تهران جمع‌آورى شده بود كه امروز تعداد يكصد و پنجاه قبضه از اين تفنگ‌ها به اداره حكومت‌نظامى تهران تحويل داده شد. 5

* تصويب پرداخت اعانه به مهاجرين گيلان و تعمير ابنيه سلطنتى‌

مهمترين مصوبات امروز دولت به قرار ذيل بود:

«1- وزارت ماليه مبلغ ده هزار تومان براى اعانه مهاجرين گيلان بپردازد.

2- براى تسهيل و تسريع در امر تعمير ابنيه سلطنتى و دولتى تهران كه به واسطه بارندگى‌هاى اخير خسارات زياد به آنها وارد شده بود، مبلغ بيست هزار تومان اعتبار به وزارت ماليه داده شود.

3- براى مهمانى كه قرار بود از طرف رئيس الوزراء در جمعه شب براى سفراى كشورهاى خارجى برگزار شود،: وزارت ماليه مبلغ يك هزار تومان اعتبار به وزارت خارجه پرداخت نمايد.

4- قانون مرور زمان كه به امضاى اعضاى كميسيون ويژه وزارت عدليه رسيده بود، به هيئت وزرا پيشنهاد شد و مقرر شد به موقع به اجرا گذاشته شود.» 6

* انتصاب رياست جديد تعليمات متوسطه و عاليه‌

«ميرزا عيسى خان صديق» 7 از طرف وزارت معارف به سمت رياست تعليمات متوسطه و عاليه منصوب شد. 8

[تصوير]

ميرزا عيسى خان صديق‌

* عزيمت وزير جنگ به قزوين‌

وزير جنگ عازم قزوين شد تا شاهد عزيمت نيروهاى انگليس در دروازه قزوين و جانشين شدن افراد ايران به جاى آنها باشد. 9

* مذاكره رئيس الوزراء با سفير عثمانى در تهران‌

قبل از ظهر امروز رئيس الوزراء به سفارت عثمانى رفته و در آنجا نزديك به چهل و پنج دقيقه با سفير عثمانى مشغول مذاكره بود. 10

* مذاكره شارژدافر سفارت آلمان با سيد ضياء الدين طباطبايى‌

پيش از ظهر امروز، زمر شارژدافر سفارت آلمان، با حضور در دربار مدتى با رئيس الوزراء مشغول مذاكره بود. 11

* ورود معتصم السلطنه به مشهد

معتصم السلطنه كارگزار جديد ايالت خراسان به مشهد وارد شد. وى به پرايدوكس كنسول انگليس در مشهد اطلاع داد: بنا به ملاحظات اقتصادى به زودى اكثر مناصب كارگزارى‌ها در سراسر ايران ملغى و مأموران وقايع‌نگار جانشين آنان خواهند شد. 12

______________________________
(1). مراسله مدير الملك وزير خارجه به حكومت‌نظامى تهران، 10/ 1/ 1300، اسناد وزارت خارجه، س 1339 ق، ك 26 پ 8، ص 35.

(2). تلگراف منيع السلطنه از تربت‌حيدريه به وزير خارجه، 16/ 1/ 1300، اسناد وزارت خارجه، س 1339 ق، ك 39، پ 3، ص 31 و ص 34.

(3). عبد الحسين تيمورتاش ملقب به معزز الملك و سردار معظم خراسانى، در سال 1297/ 1258 يا 1260 ش، در خراسان، احتمالا در بجنورد، متولد شد.

پدرش، كريم دادخان نردينى بجنوردى، ملقب به معزز الملك و امير منظم، در دوره مظفر الدين شاه حاكم سبزوار و جوين بود. كريم دادخان «معزز الملك» كه لقب خودش بود را با اجازه شاه به پسرش داد و خود به «امير منظم» ملقب شد. عبد الحسين معزز الملك پس از گذراندن دوره تحصيلات مقدماتى، در سيزده سالگى براى ادامه تحصيل به عشق‌آباد رفت و پس از فراگيرى زبان روسى به سن‌پطرزبورگ رفت و در مدرسه سواره‌نظام نيكلاى مشغول تحصيل شد.

وى در سن 24 سالگى مترجم زبان روسى در اداره دار الترجمه وزارت امور خارجه شد. وى در جريان انقلاب مشروطه به صف مشروطه‌خواهان پيوست و پس از انقلاب مشروطه، وزارت خارجه را ترك كرد و به سبزوار رفت و از طرف پدر كه حاكم آن منطقه بود، نايب الحكومه بلوك جوين (از نواحى مهم سبزوار، و مركز حكومت جغتاى با حدود هشتاد پارچه آبادى) گرديد.

معزز الملك در دوره دوم مجلس شوراى ملى به نمايندگى مردم مشهد انتخاب شد. سخنرانى وى در دفاع از لايحه دولت مستوفى الممالك، مبنى بر لزوم خلع سلاح مجاهدان تبريزى مقيم در تهران، به تصويب آن در مجلس انجاميد.

وى در دوره سوم مجلس شوراى ملى به نمايندگى مردم قوچان به مجلس راه يافت و در دوران فترت ميان مجلس سوم و چهارم، سردار معظم از سوى ميرزا حسن خان وثوق الدوله، حاكم گيلان گرديد. اندكى بعد از ورود سردار معظم به گيلان، عده‌اى از آزادى‌خواهان نهضت جنگل از جمله دكتر حشمت را به دار آويختند. سردار معظم چندى بعد، به علت بدرفتارى با مردم و صدور حكم اعدام بدون محاكمه بركنار شد و به تهران آمد. در دوره چهارم مجلس شوراى ملى وى به نمايندگى مردم قاينات (بيرجند) انتخاب شد. در اين دوره وى و عده‌اى ديگر حزب اصلاح‌طلبان را به وجود آوردند كه اكثريت مجلس را تشكيل مى‌داد. سردار معظم پس از استعفاى نمايندگى مجلس، در دولت مشير الدوله، وزير عدليه شد. وى در اين سمت طرح اعطاى اختيارات به كميسيون عدليه مجلس و اجراى قوانين عدليه را به‌طور موقت به مجلس شوراى ملى برد و تقاضاى اختيارات كرد كه به تصويب رسيد. او به پيشنهاد قوام السلطنه در تير 1301 ش، والى كرمان و بلوچستان گرديد.

نام کتاب : روز شمار تاريخ معاصر ايران نویسنده : فراهانى، حسن    جلد : 1  صفحه : 81
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست