responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : روز شمار تاريخ معاصر ايران نویسنده : فراهانى، حسن    جلد : 1  صفحه : 424

تأمين نمايد، اولين جلسه كميسيون رسيدگى به اين موضوع با حضور نمايندگانى از ايران و روس تشكيل شد. در اين جلسه «نير السلطان» وزير فلاحت و تجارت و فوايد عامه رياست نمايندگان ايرانى را عهده‌دار بود و روتشتين وزيرمختار دولت روسيه شوروى رياست نمايندگان روس را بر عهده داشت. پس از آغاز جلسه و يك‌سرى مذاكرات اوليه، اعتبارنامه‌هاى نمايندگان طرفين قرائت شد ولى از آنجا كه، نمايندگان ايران برخلاف نمايندگان روس داراى اختيار تام نبودند. پس از مذاكرات بسيار مقرر شد دولت ايران هم به نمايندگان خود براى مذاكره اختيار تام بدهد و در جلسات بعد رياست نمايندگان ايرانى را آقاى «ناظم العلوم» 8 و رياست نمايندگان روس را موسيو «هپنو» مستشار روس بر عهده بگيرند. 9

* معرفى معاون اداره تشريفات وزارت امور خارجه‌

وزارت امور خارجه، ممتحن السلطنه را به جاى رفيع الملك به سمت معاونت اداره تشريفات وزارت امور خارجه معرفى نمود. 10

* انتشار دوباره روزنامه ستاره ايران‌

روزنامه ستاره ايران كه تقريبا دو ماه پيش توقيف شده بود مجددا اجازه انتشار يافت. 11

______________________________
(1). همزمان با شروع جنگ در اين منطقه به اردوى قزاق و سواران محلى در مياندوآب نيز دستور داده شد به اكراد حمله كنند و اردوى مزبور نيز شروع به پيشرفت كرده و تا نزديك ساوجبلاغ رسيده. بخشى از اردوى كردستان نيز به نزديكى تيف رسيده ... اكراد براى حفظ ساوجبلاغ عده‌اى را براى كمك از اروميه فرستاده بودند. (اسناد وزارت خارجه، س 1300، ك 45، پ 10، ص 75).

(2). قراجه‌داغ يا قره‌چه‌داغ يا قره‌جه‌داغ سلسله‌كوه‌هاى مازيوس كه امروز تركان آن را قراجه‌داغ يا كوه‌هاى سياه مى‌خوانند. عبور از كوه‌هاى قراجه‌داغ بسيار سخت و مشكل است. قراجه‌داغ يكى از ولايات آذربايجان است كه به چند ناحيه مجزا تقسيم مى‌شود و ناحيه‌اى كوهستانى است كه بين رود ارس و كوه‌هاى قراداغ واقع شده و مركز آن شهر اهر در ارتفاعات 1476 مترى از سطح دريا واقع شده است.

(3). شكريازى منطقه‌اى در حومه سلماس مى‌باشد.

(4). گزارش عمليات اردوى دولتى از آذربايجان 2/ 9/ 1300، اسناد وزارت خارجه، س 1300، ك 45، پ 10، ص 74.

(5). روزنامه ايران، 3/ 9/ 1300.

(6). وزارت خارجه پس از مذاكره با نايب اول سفارت شوروى درباره اين موضوع و اظهار بى‌اطلاعى وى به كارگزارى دره‌جز تأكيد كرد در صورت صحت گزارش مذكور، مبلغين بايد تبعيد شوند. (اسناد وزارت خارجه، حاشيه سند، س 1300، ك 44، پ 13، ص 30).

(7). تلگراف كارگزارى دره‌جز به وزارت خارجه، 28/ 8/ 1300، اسناد وزارت خارجه، س 1300، ك 44، پ 13، ص 30.

(8). ناظم العلوم معاون وزارت فلاحت و تجارت و فوايد عامه، عزت اللّه خان هدايت مديركل فلاحت و تجارت، منصور السلطنه، ميرزا اسحق خان رهبر مدير اداره دوم سياسى وزارت خارجه، صديق حضرت و موسيو هونن رئيس سابق گمركات انزلى به سمت نمايندگى دولت ايران و موسيو هپنو مستشار سابق سفارت روسيه و موسيو بليكف نماينده تجارتى روس از اداره ارزاق و احمداف رئيس اداره صيادى روسيه و كراسيم ليانازوف به عنوان متخصص در امور شيلات به نمايندگى دولت روسيه در اين جلسه شركت كردند.

(اسناد وزارت خارجه، س 1300، ك 64، پ 1، ص 131).

(9). اسناد وزارت خارجه، س 1300، ك 64، پ 1، ص 131 و 132.

(10). روزنامه ايران، 28/ 8/ 1300، ص 2.

(11). جنبش ميرزا كوچك خان بنابر گزارش‌هاى سفارت انگليس، ص 80.

نام کتاب : روز شمار تاريخ معاصر ايران نویسنده : فراهانى، حسن    جلد : 1  صفحه : 424
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست