responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : روز شمار تاريخ معاصر ايران نویسنده : فراهانى، حسن    جلد : 1  صفحه : 333

سه‌شنبه 28 شهريور 1300/ 20 سپتامبر 1921/ 17 محرم 1340

* تحصن اهالى دماوند در تلگرافخانه‌

در اثر تعديات حكومت دماوند تعداد زيادى از اهالى دماوند كه از اين اقدامات ناراضى بودند به تلگرافخانه دماوند آمده و ضمن شكايت از حكومت دماوند، تقاضاى احقاق حق خود را كردند. حكومت چند نفر از اهالى را دستگير كرد اما چند نفر نيز، موفق به فرار شدند و آنان پس از فرار، براى اظهار تظلم راهى تهران شدند. 1

[تصوير] احمد بهار

* حمله روزنامه بهار به سياست‌هاى دولت انگليس‌

روزنامه بهار 2 با درج شعرى طولانى، سياست بين المللى و عملكرد دولت انگليس در ايران را به شدت مورد انتقاد قرار داد. 3

* تغيير نظر كميته مركزى حزب كمونيست در روسيه‌

در رابطه با فعاليت كارگران باكو و اعتراض آنان به سياست كميته مركزى، چيچرين نامه‌اى به حسين‌اف، صدر هيئت رئيسه كميته مركزى حزب كمونيست آذربايجان شوروى فرستاد و طى آن نوشت: «بعضى از عناصر ناشناخته در باكو هنوز از اغتشاشات شمال ايران حمايت مى‌كنند.» 4 چيچرين در نامه خود به تلاش حكومت مركزى ايران براى خروج نيروهاى انگليسى از جنوب ايران اشاره كرده و در اين خصوص در نامه خود يادآور شد: «بديهى است كه دولت مركزى ايران به تمام نيروهايى كه در حال حاضر به جنگ با ميرزا كوچك ابله‌ 5 و احسان اللّه خان ابله‌تر مشغول مى‌باشد، احتياج دارد.» 6

______________________________
(1). روزنامه اتحاد، 30/ 6/ 1300، ص 1.

(2). روزنامه بهار به مديرمسئولى شيخ احمد بهار در شهر مشهد تأسيس و در سال 1296 ش در مطبعه خراسان منتشر گرديد. آخرين شماره سال دوازدهم تأسيس آن روزنامه، سه‌شنبه 30 مهر 1308 ش، منتشر شده است. بهار در ابتدا به صورت هفتگى منتشر مى‌شد ولى در سال‌هاى بعد به صورت روزانه نشر مى‌يافت. مندرجات اين روزنامه مانند ساير جرايد محلى عبارت از ملاقات گوناگون و اخبار محلى خراسان و حوادث داخلى و خارجى بود. (تاريخ جرايد و مجلات ايران، ج 2، ص 29).

(3). روزنامه بهار، 28/ 6/ 1300.

(4). ملاحظه مى‌شود كه به زعم چيچرين كارگران و انقلابيون باكو به «عناصر ناشناخته» و انقلاب گيلان و نهضت جنگل به «اغتشاشات شمال ايران» مبدل شده بودند. (نهضت ميرزا كوچك خان جنگلى، ص 255).

(5). عبارت ابله و ابله‌تر از منبع خبر مى‌باشد. نكته جالب اينكه مسئولين كشورى كه قرار بود جامى توده‌ها و نهضت‌هاى رهايى‌بخش و مستضعفان باشند در خصوص دولت كودتا چنين نظرى دارند. (م).

(6). نهضت ميرزا كوچك خان جنگلى، ص 255.

نام کتاب : روز شمار تاريخ معاصر ايران نویسنده : فراهانى، حسن    جلد : 1  صفحه : 333
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست