responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : روز شمار تاريخ معاصر ايران نویسنده : فراهانى، حسن    جلد : 1  صفحه : 231

سه‌شنبه 14 تير 1300/ 5 ژوئيه 1921/ 28 شوال 1339

* قتل يك پزشك روسى و همسرش در اردبيل‌

امشب دكتر «پرشين» 1 و همسرش از اتباع روسيه در شهر اردبيل به قتل رسيدند. 2

* انتشار مجدد نشريه حلاج‌

نشريه هفتگى حلاج كه مدتى توقيف و تعطيل بود، از توقيف خارج گرديده و امروز منتشر شد. 3

* بازگشت چند هزار نفر آشورى به ايران‌

رياست وزر در تلگرافى محرمانه به الملك اظهار داشت:

نه هزار نفر آشورى كه در حال حاضر، در موصل هستند، قصد دارند به ايران بازگردند و بنا به اظهارات سفارت انگليس، توصيه‌هاى سرپرسى كاكس، براى منع آنان از مراجعت بى‌فايده بوده است. ازاين‌رو، از كارگزار ايران در بغداد خواسته شد رؤساى آنان را ملاقات و حتى الامكان، آنان را از بازگشت منصرف نمايد، و در صورتى كه، اين اقدام نيز نتيجه‌اى نداشته باشد، در سرحدات از ورود آنها جلوگيرى شود. قوام السلطنه، در ادامه از الملك خواست:

نظرش را نيز در اين‌باره هرچه سريع‌تر اطلاع دهد و اعلام نمايد آيا وسايل و امكانات جلوگيرى از ورود آشورى‌ها در سرحدات فراهم است يا نه؟ 4

* اعتراض كاركنان كمپانى نفت به عدم دريافت حقوق‌

حدود هزار و چهار صد نفر از كاركنان (روزمزد) كمپانى نفت جنوب كه تقريبا بيست و هشت روز حقوق دريافت نكرده بودند با تجمع مقابل كارگزارى خوزستان (عربستان) به كارگزار متظلم شدند. اين كارگران به كارگزارى اظهار نمودند وقتى در اين‌باره به كمپانى اعتراض نموده‌اند، آنها را مورد ضرب و شتم قرار داده، و حكومت محلى هم عده‌اى و از جمله رئيس آنان را توقيف كرده است.

كارگزار عربستان (خوزستان) پس از مطلع شدن از اظهارات كارگران از وزارت امور خارجه خواست، تا با مذاكره با سفارت انگليس از آنان بخواهند، در جهت استيفاى حقوق اتباع ايرانى دستورات لازم را به كمپانى نفت صادر نمايند. 5

* اعتراض به الحاق مزينان به شاهرود

انتشار خبر ضميمه شدن «مزينان» به شاهرود باعث نارضايتى اهالى مزينان شده و عده‌اى نزديك به پانصد نفر در تلگرافخانه آنجا تجمع و اعتراض خود را نسبت به اين مسأله به اطلاع مسئولين دولت و رياست وزراء، رساندند.

سپس معترضين در مسجد جامع جمع شدند، براى آنان بيانيه رياست وزراء قرائت شد و تلگراف‌هاى لغو ماليات‌هاى جديد و افتتاح مجلس شوراى ملى نيز خوانده شد. تجمع پايان يافت ولى معترضين نماينده‌اى را براى ماندن در تلگرافخانه تعيين نمودند، تا پاسخ خود را دريافت كنند. 6

* تعدى مأمورين ماليه، تظلم اهالى دره‌جز

كارگزارى دره‌جز و كلات گزارشى راجع به تعديات فوق العاده مأمورين ماليه نسبت به اهالى آن منطقه و اين‌كه، مردم به خاطر حكومت‌نظامى، جرأت تظلم و اظهار اعتراض ندارند، به وزارت امور خارجه ارائه داد.

در گزارش كارگزار دره‌جز و كلات آمده است فتح اللّه ميرزا رئيس ماليه دره‌جز فوق العاده مردم دره‌جز را تحت فشار قرار داده و از هيچ نوع تعدى هم فروگذار نمى‌كند و در اين ميان غلامحسين خان مبشر السلطان رئيس تلگرافخانه دره‌جز نيز، با او همكارى مى‌كند و شكايات اهالى را به جاى اينكه به مركز مخابره نمايد براى خود فتح اللّه ميرزا مى‌فرستد. كارگزار دره‌جز و كلات اظهار داشت. روز دوازدهم تيرماه تلگرافى را به تلگرافخانه فرستاده است اما تلگرافچى به جاى مخابره به مركز عين آن را به فتح اللّه ميرزا و شجاع نظام، حاكم نظامى «دره‌جز»

نام کتاب : روز شمار تاريخ معاصر ايران نویسنده : فراهانى، حسن    جلد : 1  صفحه : 231
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست