نام کتاب : دولت يار (نقد و بررسى كتاب آخرت و خدا، هدف بعثت انبياء) نویسنده : حامدنيا، رسول جلد : 1 صفحه : 155
آيا براستى جريان مغرب زمين و نابودى
معنويت، به خاطر تفكّر «دين براى دنيا و آخرت» بوده يا محصول تفكّر سكولاريزم و
جدا كردن نقش دين در عرصههاى اجتماعى؟!
وقتى نقشدين را از عرصههاىسياسى، اقتصادى، اجتماعى و ... حذف
مىكنيم و به برنامهها و خطوط كلىاى كه از طرف دين مشخص شده توجه نمىكنيم،
طبيعى است كه علىرغم آن همه پيشرفت و اختراعات و اكتشافات صورت گرفته، توفيق در
آغوش گرفتن شاهد مقصود را نخواهيم يافت و هر روز نسبت به روز قبل سردرگمتر خواهيم
شد.
به همين خاطر معتقديم كه بايد برنامههاى دين و شئون اجتماعى و سياسى
... آن جدى گرفته شود تا سعادت دنيا و آخرت تأمين گردد وگرنه همان بلاى مغرب زمين
بر سر جوامع اسلامى نيز فرود خواهد آمد.
11) آيا تفكّر «دين براى دنيا و آخرت» موجب سلب اميد و ايمان مردم
مىشود؟
آقاى بازرگان دومين آفت و انحراف نظريه «دين براى دنيا و آخرت» را
سلب اميد و ايمان ذكر مىكند و مىنويسد:
«انصراف از دين و سلباميد و ايمان مردم نسبت بهدين، در اثر ناتوانى
دين و شريعت در جوابگويى به مسائل بىشمار و نوظهور علمى و انسانى و حل مشكلات
دائم التزايد فردى و اجتماعى دنيا است. از آنجا كه مكاتب توحيدى و رسالت انبيا و
شريعتها، نه براى جوابگويى به مسائل علمى و عملى جهان بىنهايت گسترده و مرموز
بهوجود آمده است و نه به منظور درمان دردهاى آدمى و مشكلات دنيايى نازل گرديده
است و چنين انتظار و ادعا، پشتوانه محكم و مستندى در كتاب و سنّت نداشته، صرفا
نام کتاب : دولت يار (نقد و بررسى كتاب آخرت و خدا، هدف بعثت انبياء) نویسنده : حامدنيا، رسول جلد : 1 صفحه : 155