نام کتاب : دست در دست صبح (انقلاب اسلامى) نویسنده : نوروزى، محمد جواد جلد : 1 صفحه : 44
1. مفهوم سكولاريسم
واژه سكولار «Secular» از «Seculum»- بهمعناى قرن و سده- گرفته شده است و در لغت
بهمعناى دنيوى، عرفى، زمينى و يا آنچه متعلق به دنيا است، اطلاق مىشود. از
«سكولاريسم» به معناى عرفى گرايى تعاريف گوناگونى ارائه شده است كه از سويى، ناشى
از تنوع اديان و به تبع آن، موقعيت جوامع سكولار است و از سوى ديگر، معطوف به
بُعدى است كه از نگاه يك نظريهپرداز، مهم تلقى مىگردد. تأكيد بر عوامل
پديدآورنده يا توصيف و تشريح «فرآيند» و يا توجه به پيامدها، نيز هر يك از
متغيرهاى مؤثر بر تعريف به شمار مىروند. از ديگر علل پيدايش تعدد در تعريف
عرفىگرايى، توجه به سه عرصه «دين»، «فرد» و «جامعه» است.[1]
در انديشه عرفى گرايى، مقوله دولت از دين جدا است و سكولاريسم،
الگويى از زندگى و تنظيم مناسبات اجتماعى است كه در آن تمشيت امور بر مبناى علم و
عقلانيت ابزارى و بدون توجه به آموزههاى وحيانى صورت مىگيرد. بر مبناى تفكر
سكولاريستى، محتواى قوانين و روشهاى مديريت دولتها بر اساس مؤلفهها و مشخصههاى
عرفى، زمينى و اينجهانى گزينش مىشود و هيچ معيار و ارزش ماورايىاى پذيرفته نيست.
سكولارها اين ادعاى واهى را طرح مىكنند كه دين منطقاً نبايستى در اداره حكومت،
نقش مثبتى ايفا كند و تمامى شكلهاى ايمان مذهبى و نيز شخصيتهاى مذهبى را رد
مىنمايد.
سكولاريسم اين داعيه را طرح مىكند كه مىتوان جهان را بهطور كامل و
تنها با استفاده از خود جهان شناخت و براى اين هدف، رجوع به امرى