نام کتاب : دست در دست صبح (انقلاب اسلامى) نویسنده : نوروزى، محمد جواد جلد : 1 صفحه : 138
امامت و حكومت
بنا به عقيده شيعه ولايت و حكومت پس از پيامبر اكرم (صلى الله عليه و
آله) حق ائمه اطهار (عليهمالسلام) است. امامت در امتداد نبوت قرار داشته و امام
به جز وحى، همه شئون و وظايف پيامر را دارا است؛ يعنى علاوه بر تبيين و تفسير دين
و بيان احكام، مجرى احكام خداوند و رهبر سياسى جامعه مىباشد. ويژگىهايى چون
عصمت، علم الهى و ولايت الهى شايستگىهايى است كه موجب شده امامت و رهبرى در آنان
مستقر گردد.
امامت منصبى است كه از جانب خداوند به كسانى ارزانى مىشود كه
شايستگى آن را داشته باشند: لَا يَنَالُ عَهْدِى الظَّالِميِنَ[1]؛
پيمان من به بيدادگران نمىرسد. امامت ائمه اطهار (عليهمالسلام) در امتداد نبوت
پيامبر است و آنان وارث پيامبران گذشته به شمار مىروند. امامت شئون مختلفى دارد
كه يك جنبه آن رهبرى سياسى و حكومتدارى است.
از ادله متكلمان اسلامى نيز مىتوان ضرورت امامت و به تبع آن، رهبرى
سياسى را دريافت. متكلمان اسلامى لقب امام را معتبر دانستهاند و شيعه اين امر را
ناشى از خداوند مىداند.
در قرآن كريم درباره ولايت و حاكميت ائمه اطهار آيات فراوانى را
مىتوان يافت كه به برخى از آنها اشاره مىگردد:
1. انَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا
الَّذيِنَ يُقِيمُونَ الصَّلَوةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَ هُمْ رَاكِعُونَ[2]؛
سرپرست و ولّى شما تنها خدا است و پيامبر او و كسانى كه ايمان آوردهاند، همانان
كه نماز را برپا مىدارند و در حال ركوع،