نام کتاب : دست در دست صبح (انقلاب اسلامى) نویسنده : نوروزى، محمد جواد جلد : 1 صفحه : 133
3. حكم به حق و اجرا و تنفيذ آن، تنها در چارچوب حكومت
امكانپذير است.
آيه دوم آيهاى است كه حاكى از ارتباط نبوت و حكومت است: لَقَدْ ارْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَ انْزَلْنَا
مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَ الْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ[1]؛
به راستى [ما] پيامبران خود را با دلايل آشكار روانه كرديم و با آنها كتاب و ميزان
را فرود آورديم تا مردم به انصاف برخيزند.
قيام مردم به قسط در صورتى ميسّر است كه آنان پس از آگاهى از ملاك
قسط و عدل و راهنمايى پيامبران، خود به قسط عمل نمايند. به رغم نيك بودن چنين
راهى، بايد گفت كه فراگير نيست؛ زيرا عوامل درونى و بيرونى گمراهى، مانع حركت
عمومى مردم در اين راه است. راه ديگر اقامه قسط، برقرارى حكومت است. تنها در سايه
حكومت مىتوان راهى فراگير و عمومى در جهت نيل به قسط و عدالت گشود.
اكنون به ذكر برخى آياتى مىپردازيم كه به تشكيل حكومت از سوى
پيامبرى خاص اشاره كرده است.
الف) پيامبران ابراهيمى و حكومت
قرآن كريم درباره حضرت ابراهيم (عليهالسلام) مىفرمايد: فَقَدْ اتَيْنا الَ ابْرَاهيمَ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَ
اتَيْنَاهُمْ مُلْكا عَظِيما[2]؛ ما به خاندان ابراهيم كتاب و حكمت داديم و به ايشان [نيز] ملك [و
سلطنتى] عظيم بخشيديم. بنابراين، حكومت موهبت و منصبى الهى است كه خداوند به
همراه كتاب و حكمت