نام کتاب : دست در دست صبح (انقلاب اسلامى) نویسنده : نوروزى، محمد جواد جلد : 1 صفحه : 105
باشد، اين مسأله فقط در مورد خداى متعال امكان داشت. او
مىتوانست در مقابل اطاعت و بندگى بندگان براى آنان حقى قرار ندهد، اما از سر لطف
و امتنان براى انسانهاى مطيع پاداشهاى مضاعف و فراوان قرار داد. اين پاداش نه از
جهت استحقاق، بلكه به جهت تفضل و رحمت خداوند بر بندگان است.
منشأ و راه دريافت حق
منشا درك حق متفاوت است:
1. عقل؛ منظور ما از «حق» در اينجا همان چيزى است كه همه مردم عاقل
با «عقل» و فطرت خويش آن را درك مىكنند؛ مانند: گرفتن حق مظلوم از ظالم يا دادن
اجرت كارگر. گاه از اين امر به حقوق فطرى و طبيعى ياد مىشود. يعنى منشأ حق،
مىتواند فطرى و طبيعى (خدادادى) باشد. مانند حق حيات و بهرهمند شدن از مظاهر
طبيعت، تا آنجا كه به حقوق ديگران (حال و آينده) تجاوز نشود. و آيه «خَلَق لكم ما في الارض جميعاً»
(بقره/ 29) شايد به همين حقيقت اشارت باشد. حق آزادى و حق انتخاب، از همينجا نشأت
گرفته و هر كس در اصل آفرينش، آزاد آفريده شده و ذاتاً حق انتخاب دارد. اساساً،
دين و شريعت آمده تا اين حق ذاتى را به انسانها بازگرداند، و آنان را از چنگال
اهريمنان انس و جن رها و آزاد سازد. «و يضع عنهم اصرهم و
الأغلال التي كانت عليهم.» (اعراف/ 157) بارهاى گران
را كه بر آنان تحميل شده، و بندها را كه بر دست و گردن آنان بسته شده، بردارد.
اميرمؤمنان (عليهالسلام) در نامهاى به فرزندش مىنويسد:
«و لا تكن عبد غيرك و قد جعلك احراراً».
هيچگاه بنده كس مباش، زيرا كه خداوند تو را آزاد آفريده است.
نام کتاب : دست در دست صبح (انقلاب اسلامى) نویسنده : نوروزى، محمد جواد جلد : 1 صفحه : 105