نام کتاب : درسهايى از فقه سياسى اسلام: اسرار، مناسك، ادله حج نویسنده : صادقى تهرانى، محمد جلد : 1 صفحه : 439
مسأله 2- در حال نماز جماعتِ اين برادران
اگر نماز فرادى بخوانى و بفهمند كه با جماعت نيستى نمازت باطل است، و اگر پس از
جماعت هم اعادهاش كنى جورى كه بفهمند اعاده است نيز باطل است، و مقتضاى احتياط
اين است كه نماز مغرب را به نيت جماعت بخوانى و بعداً در فرصت مناسب كه معلوم
نباشد اعاده است تكرار كنى، زيرا اينها پيش از مغرب شرعى نماز مىخوانند، ولى
نمازهاى ديگرشان به وقت است و مقتضاى جمع ميان تقيه و احتياط در نمازهاى ديگر اين
است كه با نيت فرادى و به صورت جماعت با آنها نماز بخوانى، كه تمامى واجبات فرادى
را انجام دهى، بدينگونه كه سوره حمد را با امام بخوانى و سپس پيش از آنكه امام
شروع به آيات پس از حمد كند سورهاى كوتاه بخوانى و سپس هر چه خواند گوش دهى، مگر
در نماز ظهر و عصر كه مىتوانى پس از حمد و سوره ذكر بگوئى.
مسأله 3- اگر ممكن است در نمازهاى جهريه با كمترين صدا حمد و سوره را
بلند بخوانى و كافى است، قنوت هم كه از مستحبات است اينجا موردى ندارد، مگر در
نماز ظهر و عصر كه پس از سورهركعت دوّم بدون دست بالا گرفتن اگر قنوت بخوانى
اشكالى ندارد.
مسأله 4- اصولًا استفاده از مهر در اينگونه جاها حرام است، حتى اگر
جائى قرار گرفتهاى كه به جز فرش نيست بر همان فرش سجده كن و درست است، كه اگر از
مهر و مانندش استفاده كنى چون برخلاف تقيه است حرام و نمازت باطل است.
مسأله 5- چون اينها نماز نافله بعد از عصر را تا غروب، و بعد از نماز
صبح را تا طلوع آفتاب حرام مىدانند بايستى از خواندن نافله در اين اوقات خوددارى
نام کتاب : درسهايى از فقه سياسى اسلام: اسرار، مناسك، ادله حج نویسنده : صادقى تهرانى، محمد جلد : 1 صفحه : 439