نام کتاب : درسهايى از فقه سياسى اسلام: اسرار، مناسك، ادله حج نویسنده : صادقى تهرانى، محمد جلد : 1 صفحه : 340
5- اضطرارى شبانه مشعر را با اختيارى عرفه
درك كند كه ظاهراً درست است.
6- اضطرارى شبانهاش را با اضطرارى عرفه درك كند كه ظاهراً صحيح است.
7- فقط اختيارى عرفه را درك كند كه ظاهراً صحيح است، ولى جاى احتياط
شديد است كه اعاده كند.
8- فقط اضطرارى عرفه را درك كند كه قطعاً باطل است.
اين هشت مورد از نظر اتفاقى و اختلافى بودن صحت و بطلانشان دو
قسماند:
1- قسم اوّل دوّم اجماعا صحيح است. 2- و قسم هشتم اجماعاً باطل است و
پنج قسم ديگر اختلافى است، و ما بر حسب احاديث صحيحه صحت بعضى و بطلان بعضى را
رجحان دادهايم كه در نتيجه فقط مورد سوّم كه از موارد اختلاف است باطل و قسم هشتم
نيز بالاجماع باطل است، يعنى اگر فقط اضطرارى عرفه يا اضطرارى روزانه مشعرالحرام
را درك كند باطل است، گرچه در ساير موارد اختلاف نيز احتياط بجاست.
منى: آرزوها
«ثُمَّ أَفِيضُوا مِنْ حَيْثُ أَفاضَ النَّاسُ وَ اسْتَغْفِرُوا
اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ» (البقره: 199):
«سپس از مشعرالحرام به سوى منى كوچ كنيد بجوشيد و همچون سيل خروشان شويد، از آنجا
و از آنرو و آنگونه كه سيل «ناس» مىجوشند و مىخروشند، و از خداى پوزش و آمرزش
بخواهيد كه هم او بخشاينده مهربان است».
در عرفات و مشعرالحرام از نظر فقه عملى كارى واجب نبود و تنها وقوف
«درنگ» كه خود صوره بيكارى است، گرچه از نظر فقه أسرار عالمى معانى و رموز بود.
نام کتاب : درسهايى از فقه سياسى اسلام: اسرار، مناسك، ادله حج نویسنده : صادقى تهرانى، محمد جلد : 1 صفحه : 340