نام کتاب : درسهايى از فقه سياسى اسلام: اسرار، مناسك، ادله حج نویسنده : صادقى تهرانى، محمد جلد : 1 صفحه : 313
بتواند به وقوف عرفات برسد، كه اگر تأخير
كند وقوف اختيارى عرفات را درك نكند.
و چرا احرام حج تمتع از خود مكه و احرام حج قرآن و افراد از ميقات يا
دست كم از خارج حرم است؟ زيرا قرآن و افراد براى اهل مكه است، و از پيش هم كه
عمرهاى بر آنها واجب نبوده، زيرا مخيرند عمره مفرده را پيش يا پس از حج انجام
دهند، و در فقه اسرار حج آنكه اهل خانه است بايستى احرامش بيرونى باشد كه از حالت
عادى خانگى و درونى برون شود، و آنكه بيرون نيست، و براى عمره تمتع هم از بيرون
محرم شده، اكنون بايستى در درون مكه محرم شود، كه بيرون شو و هنوز بيگانهاى،
طوافت، سعيت: كامل نبوده، كه از گرد راه رسيده و نسنجيده طواف و سعى كردهاى،
اكنون براى تكميل و بازرسى شناخت به صحراى شناختها: عرفات برو، و سپس براى تكميل
شعور و باريكبينىات به مشعرالحرام، وانگهى به منى: صحراى آرزوها برو، پس آنگاه
با دلى پر از معرفت و شعور، بعد از جبهههاى عملى نفى و اثبات منى مجدداً براى
طواف خانه و سعى به شهر خدا برگرد.
هنگامى كه در مكه براى حج محرم شدى تا اين مراحل را سير نكردهاى،
پيش از عيد قربان حق هيچگونه طوافى را ندارى، نه طواف حج كه هنوز وقتش نرسيده، و
نه هر طوافى ديگر، فقط از مكه هر جا كه شد، و چه بهتر كه از مسجدالحرام، خصوص مقام
ابراهيم و حجر اسماعيل، محرم شو و سپس به بيابان شناختها: عرفات كوچ كن.
نيت هم در اينجا همچون نيت عمره است كه حج تمتع انجام مىدهم قربه
الى الله، گفتن هم لازم نيست، همين اندازه كه در فكرت، دلت: چنان تصميمى دارى كافى
است.
نام کتاب : درسهايى از فقه سياسى اسلام: اسرار، مناسك، ادله حج نویسنده : صادقى تهرانى، محمد جلد : 1 صفحه : 313