responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : درسهايى از فقه سياسى اسلام: اسرار، مناسك، ادله حج نویسنده : صادقى تهرانى، محمد    جلد : 1  صفحه : 260

ولى بر حسب صحيحه حلبى و معاويه بن عمار واجب است تمامى آن دور را تكرار كند، حلبى از آن حضرت از مفروض سؤال مى‌پرسد، در جواب مى‌فرمايد «همان دور را اعاده كند» و بر حسب روايت صدوق يك طواف اعاده كند كه طبعاً مقصود همان يك دور است، و در جواب معاويه بن عمار فرمود: «طوافش را از حجر الاسود تا حجرالاسود اعاده كند» كه باز همان مقصود است.

برحسب اين چند خبر صحيح فقط همان دور را بايستى اعاده كند و كافى است، و شايد خبر بخترى نيز ناظر به همين جهت باشد، پس قدر مسلم لزوم اعاده همان دور است.

اينجا خبر ديگرى هم ابراهيم بن سفيان از حضرت رضا (ع) آورده كه «زنى طواف حج مى‌كرد و در دور هفتم از داخل حجر طواف كرد و نمازش را خواند و سعى و طواف نساء كرد؟ فرمود: اعاده كند»[1] كه محتمل است مقصود اعاده همه طواف باشد، ولى اين هم محمول است بر اعاده همان شوط هفتم گرچه جاى احتياط مستحب است كه طواف را از سر بگيرد.

ولى توجه به اينكه تمامى اين اخبار در موردى است كه اينگونه طواف انجام شده و سپس مورد سؤال قرار گرفته، حكمش نيز در انحصار همان موارد است، كه اگر مثلًا داخل حجر شده و هنوز بيرون نرفته فهميد خطا كرده ظاهراً كافى است كه از همان‌جا برگردد و طوافش‌را دور حجر تكميل نمايد، و حتى اگر از حجر هم بيرون رفته و تا ركن يمانى يا حجرالاسود هم رسيده، باز تكميل همان مقدار كافى است، گرچه بهتر اين است كه از حجرالاسود اين دور را به نيت ما فى‌الذمه انجام دهد، و بالاخره آنچه قدر مسلم در همه موارد طواف ضرورى‌


[1] - وسائل الشيعه، باب 31، ص 431، ج 9.

نام کتاب : درسهايى از فقه سياسى اسلام: اسرار، مناسك، ادله حج نویسنده : صادقى تهرانى، محمد    جلد : 1  صفحه : 260
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست