نام کتاب : درسهايى از فقه سياسى اسلام: اسرار، مناسك، ادله حج نویسنده : صادقى تهرانى، محمد جلد : 1 صفحه : 252
در صحيحه حلبى از حضرت صادق (ع) نيز موافق
اطلاق آيه چنان آمده كه «درباره طواف پشت مقام ابراهيم از آن حضرت پرسيدم، فرمود:
اينگونه طوافى را دوست ندارم و به نظر من اشكالى هم ندارد، پس جز در صورت ضرورت
اينگونه طواف مكن».
جمله «دوست ندارم و اشكالى هم ندارد» ظاهر و نصّ در جواز و كراهت
است، مگر در صورت ضرورت كه كراهت هم ندارد، زيرا اين نهى «چنان مكن» نهى كراهتى
است، چون جمله قبلى: «دوست ندارم و جائز است» صريح است در جواز و صحت اينگونه
طواف، و در گذشته صدوق نيز اينگونه فتوى داده و بعضى از علماى معاصر نيز چنان
گفتهاند،[1] و حق هم
همين است.
اينجا خبر ديگرى كه از نظر سند ضعيف و از جهت متن متناقض و برخلاف
اطلاق آيه و نص صحيحه حلبى است وجود دارد كه طبق قواعد فقهيه قابل توجه نيست و
اكنون متن خبر:
محمدبن مسلم گويد: از او پرسيدم از حد طواف خانه كه هركس دورتر از آن
باشد دور خانه طواف نكرده؟ گفت: مردم در زمان رسول خدا (ص) دور خانه و مقام
ابراهيم طواف مىكنيد، پس حد طواف در آن زمان جايگاه امروز مقام ابراهيم است، پس
هر كه از مقام بگذرد طواف كننده نيست، اندازه گذشته و كنونى يكى است: به قدر ما بين
مقام و خانه از همه اطراف خانه، پس هر كه طواف كند، و در همه اطراف خانه از اين
مقدار دورتر باشد، دور غيرخانه طواف كرده، همچون كسى كه دور مسجد طواف كند، زيرا
در خارج از اندازه گشته، پس اين طواف نيست».
[1] - حضرت آيه الله العظمى آقاى سيد ابوالقاسم خوئى
دامالظله العالى.
نام کتاب : درسهايى از فقه سياسى اسلام: اسرار، مناسك، ادله حج نویسنده : صادقى تهرانى، محمد جلد : 1 صفحه : 252