نام کتاب : درسهايى از فقه سياسى اسلام: اسرار، مناسك، ادله حج نویسنده : صادقى تهرانى، محمد جلد : 1 صفحه : 178
و چه بسا پارچهاى را از وسط جورى كه به
گردن اندازد سوراخ كنند، و با گره يا سنجاق طورى به هم پيوندند كه مانند پيراهن يا
شلوار قابل پوشش باشد و اين حرام است.
يا آنكه نه دوخته باشد و نه بافته، مانند لباسهاى نايلونى پلاستيكى
نمدى و مانند اينها كه نه بافتنى است، و نه احياناً دوختنى، ولى چون لباس پوشش
است، براى محرم حرام است، خصوص اگر آستيندار يا دكمهدار و بايستى اصولًا حالت
لباسى خود را از دست بدهد.
و روى هم رفته هر چه دكمهدار باشد، يا به هر وسيلهاى اطرافش به هم
وصل گردد، فقط اينها حرام است و ديگر هيچ، تا چه رسد به دوختهاى كه لباس نباشد،
مانند شنل يا لنگ احرام كه اطرافش دوخته شده يا گره گره است، يا تكههائى به هم
دوختهاند كه بتوان براى لنگ يا شنل احرام استفاده كرد، كه هرگز دليلى بر حرمت
اينها نداريم.
مسأله 3- فتق بند شكم بند هميان پول بند ساعت يا هر چه بند كه طبعاً
لباس هم نمىباشند در حال احرام جائزند كه در اينباره احاديثى چند است، اگر هم
نبود مانعى نداشت، زيرا آنچه ممنوع است لباس است و بس، و شايد اين استثناء براى
توجه دادن محتاطان و واسيان است، چون كه اينها لباس نيست.
مسأله 4- تمامى آنچه پوشيدنش در حال احرام حرام است، در صورت ضرورت
جائز است، به شرط آنكه در صورت امكان سر و ته و دكمه و آستين براى لباس احرام درست
كرد.
مسأله 5- براى زنان هيچگونه پوششى به جز آنچه زينت باشد حرام نيست،
مگر دستكش «قفازين» كه بر حسب روايات تنها بر زن حرام است، و اما براى مرد، جارى
اين هست كه بگوئيم جائز است، زيرا در زمره آنچه براى مردها
نام کتاب : درسهايى از فقه سياسى اسلام: اسرار، مناسك، ادله حج نویسنده : صادقى تهرانى، محمد جلد : 1 صفحه : 178