نام کتاب : درسهايى از فقه سياسى اسلام: اسرار، مناسك، ادله حج نویسنده : صادقى تهرانى، محمد جلد : 1 صفحه : 164
ظاهراً دندان كشيدن تنها در صورتى براى محرم
حرام است كه خون هم بيايد، ولى احتياط واجب است كه اگر هم خون نيايد مگر در موارد
ضرورت دندان نكشد.
7- خون از بدن بيرون آوردن:
بهطور كلى خون انداختن بدن هرجور و به هر قصدى كه باشد بر محرم حرام
است، و چنانچه بدن را بخاراند و يا كارى كند و بداند خون مىآيد نيز حرام است گرچه
قصدش خون انداختن نباشد، مگر اينكه ندانسته خونى شود كه طبعاً حرام نيست.
اينجا دو مورد مستثنى است: يكى مود ضرورت كه رگ زدن يا آمپول زدن يا
خون گرفتن و مانندش ضرورى است، و تأخيرش تا خروج از احرام خطر جانى دارد يا موجب
بيمارى يا شدت بيماى و يا غيرقابل تحمل است، بطورى كه نوعاً نمىتوان بر آن صبر
كرد، يا نمىتوان بدون آن نماز يا واجب ديگرى را انجام داد، يا ناچار به فعل حرام
خواهد شد، كه به طور كلى ضرورت شرعى يا عرفى و عادى خون انداختن بدن را در حال
احرام، به اندازه رفع ضرورت تجويز مىكند.
دوّم كارهائى كه مستحب است و نوعاً لازمهاش خون آمدن است، مانند
مسواك دندان و لثهاى كه سست شده، و با مسواك زدن خون مىآيد، كه اگر هم بداند خون
مىآيد جائز است، چنانكه از امام صادق (ع) مىپرسند: محرم مسواك كند؟ فرمود: آرى
گفتند: اگر هم خون بيايد؟ فرمود: آرى مسواك از سنت است، و چنان مىنمايد كه هر
كارى سنت باشد گرچه بدانيم خون بيرون مىدهد جائز است.
ولى ظاهراً اين در صورتى است كه ترك مسواك در حال احرام موجب ترك سنت
شود، كه اگر بتواند مسواك را تا بيرون شد از احرام تأخير اندازد و ترك
نام کتاب : درسهايى از فقه سياسى اسلام: اسرار، مناسك، ادله حج نویسنده : صادقى تهرانى، محمد جلد : 1 صفحه : 164