نام کتاب : درسهايى از فقه سياسى اسلام: اسرار، مناسك، ادله حج نویسنده : صادقى تهرانى، محمد جلد : 1 صفحه : 120
احتمال اينكه عبور از ميقات بدون احرام گناه
باشد، ولى احرام از ادنى الحل قطعاً درست است، ولى اگر براى عمر تمتع باشد، واجب
است از همان ميقات اصلى يا محاذاتش كه عبور مىكند محرم شود، گرچه اگر هم از ميقات
بعدى محرم شد، تنها گناه كرده و احرامش صحيح است، ولى چنانچه از يكى از ميقاتهاى
پنجگانه گذشت و بدون عذر براى عمر تمتع از ادنى الحل محرم شد، ظاهراً درست نيست و
بايستى برگردد.
مسأله 14- اگر با احرام عمر مفرده از همان ميقاتهاى اصلى محرم شده و
اكنون كه در مكه است مى خواهد براى عمره تمتع حرام شود ظاهراً احرامش از ادنى الحل
كافى است، ولى اگر در ماه هاى حج بدون احرام وارد مكه شد، ظاهراً اگر از يكى از
همان ميقاتها يا برابرش گذشته واجب است به همان جا برود و محرم شود و از ادنى
الحل كافى نيست، مگر آنكه معذور باشد.
مسأله 15- اگر احرام را به كلى فراموش كرد، يا از روى نادانى ترك
نمود و تا پايان اعمالش ندانست، اعمالش برحسب احاديث درست است، بنابراين احرام
تنها در حال ياد بود و دانستن ركن حج و عمره است، چنانكه ميقات نيز در حال اختيار
ركن حرام است، كه اگر به ناچار پس از ميقات محرم شد درست است، و اما پيش از ميقات
هرگز زمينه اى براى اضطرار وجود ندارد.
مسأله 16- در حالى كه براى يكى از اقسام حج يا عمر محرم شده، تا
اعمالش را تمام نكرده نمىتواند براى دگيرى محرم شود و يا همان قسم را تكرار كند
كه حالت احرام تا پيش از انجام هم اعمالش از بين رفتنى نيست.
ولى اگر براى عمر مفرده پس از سعى حلق يا تقصير كرده، مىتواند پيش
از طواف نسائش براى قسمى ديگر و يا عمر مفرده اى ديگر محروم شود، با
نام کتاب : درسهايى از فقه سياسى اسلام: اسرار، مناسك، ادله حج نویسنده : صادقى تهرانى، محمد جلد : 1 صفحه : 120