نام کتاب : حكومت دينى از منظر استاد شهيد مطهري نویسنده : قدردان قراملكى، محمد حسن جلد : 1 صفحه : 138
اساسى جهاد- همانگونه كه پيشتر نيز گذشت-
دفاع از كيان اسلام و حقوق مظلومان در سراسر جهان است و چنين جهادى مقدس و عقلايى
و وجود آن در اسلام موجب مباهات است؛ چرا كه اسلام نه تنها چشم طمع به سرزمين و
حقوق ديگران نمىدوزد، بلكه از حقوق مظلومان نيز دفاع مىكند[1].
5. اختصاص جهاد به عصر معصوم:
نكته قابل توجه در اصل جهاد اين است كه مطابق قول مشهور و بيشتر
فقهاى شيعه، مشروعيت جهاد اختصاص به عصر معصوم (پيامبر صلّى اللّه عليه و اله و
سلّم و ائمه اطهار عليه السّلام) دارد و در زمان حاضر (عصر غيبت)، حكم جهاد فاقد
مشروعيت دينى است تا از آن به خاستگاه خشونت دينى ياد شود.
ب. جزيه
گفته شد كه اسلام دين مدارا و تسامح با مخالفان و منكران خود است، به
گونهاى كه نه تنها متعرض اقليّتهاى دينى نمىشود، بلكه خود را متعهد و مسؤول
تأمين امنيت اجتماعى، اقتصادى و همچنين معابد و اجراى برنامههاى دينى آنان
مىداند. براى صدق اين مدعا، كافى است نيمنگاهى به قراردادها و عهدنامههاى
پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و اله و سلّم با اقليّتهاى دينى در عصر رسالت داشته
باشيم.
جزيه ماليات اهل كتاب
از سوى ديگر، مىدانيم كه اداره و بقاى حكومت وابسته به دو ركن
اساسى- يعنى: منبع درآمد مالى و نيروى نظامى و انتظامى- است كه امروزه ركن اول با
وضع قوانين مالياتى، به صورت مستقيم و غيرمستقيم از تمامى آحاد مردم و ركن دوم با
فراخوانى جوانان به خدمت سربازى قوام مىيابد. تفاوت شيوه اداره و نحوه تأمين دو
ركن مزبور در حكومتهاى امروزى با حكومت