نام کتاب : حكومت اسلامى (درسنامه انديشه سياسى اسلام) نویسنده : واعظى، احمد جلد : 1 صفحه : 249
مردم در امور شخصى خويش نظير ازدواج و خريد
منزل و اتوميل به غايت دقّت و وسواس به خرج مىدهند و مىكوشند كه مفيدترين و
بهترين گزينه را داشته باشند، امّا در امور اجتماعى و سياسى به تسامح برگزار
مىكنند. رأىدهندگان عموما دقّت لازم را مبذول نمىدارند و ازاينرو زمينه مساعدى
براى ضربههاى عاطفى و تبليغى دارند و مستد پذيرش تأثير نيروهاى داخلى و خارجى
هستند.
آفت ديگر آن است كه بهرهگيرى رو به تزايد احزاب و سياستمداران از
فنون تبليغاتى، اصالت تأثيرگذارى مردم در توزيع قدرت سياسى و نظارت مردمى بر
دولتها و صاحبان قدرت را دچار ترديد جدّى مىكند. در عالم سياست، ما با «اراده
عمومى و مردمى اصيل» رو بهرو نيستتيم، بلكه بيشتر با «اراده مصنوعى و ساختگى»
مواجهيم. اراده عمومى در دموكراسىهاى موجود، به جاى آنكه عامل اساسى و نيروى
محرّكه سياست باشد، محصول و نتيجه فرايند فعاليت تبليغاتى و سياسى گروههاى خاص
است. به قول هربرت ماركوزه:
رسانهها و تبليغات، نوعى شعور كاذب را در مردم پديد مىآورند؛ يعنى
وضعيّتى كه مردم در آن منافع واقعى خود را درك نمىكنند.[1]
اصلىترين مشكل دموكراسىهاى مدرن آن است كه تجّار بزرگ و صاحبان بنگاههاى عظيم
اقتصادى به عنوان يك گروه نخبه اجتماعى، علاوه بر كنترل نامرئى اقتصاد جوامع،
كنترل اهرم سياست را نيز در دست دارند. تمامى احزاب و گروههاى سازمانيافته سياسى
به نوعى متأثّر از اين بنگاههاى عظيم اقتصادى، و در بسيارى از موارد، منادى خواست
صاحبان اقتدار اقتصادى هستند. در ليبرال دموكراسىهاى موجود، سهيم شدن مردم در
فعاليتها و تصميمات دولت، به مقدار وسيعى، نيابى و از طريق نمايندگان است.
نمايندگان هم بدون دقّت كافى مردم و تحت تأثير شيوههاى تبليغى و سازماندهى و
هدايت نامرئى صاحبان قدرت اقتصادى، برگزيده مىشوند. چنين نمايندگانى به طور طبيعى
در درجه نخست، حامى منافع گروههاى اقتصادى همسود خود هستند.
[1] - مدلهاى دموكراسى، ديويدهلد، ترجمه عباس مخبر، ص
347.
نام کتاب : حكومت اسلامى (درسنامه انديشه سياسى اسلام) نویسنده : واعظى، احمد جلد : 1 صفحه : 249