نام کتاب : حكومت اسلامى در چشمانداز ما نویسنده : سبحانى، شيخ جعفر جلد : 1 صفحه : 140
اين نويسندگان با آيات مشاوره بر مدعاى خود
استدلال مىكنند، درصورتىكه آن آيات بر فرض اينكه مربوط به مشاوره در انتخاب
حاكم باشد[1] در
زمينهاى سخن مىگويد كه براى مشاوره موضوعى باشد و آن در صورتى است كه تكليف مردم
روشن نگشته و از جانب خداوند، براى جامعه پيشوايى معين نشده باشد.
ثانيا هرگاه مقصود از مشاوره، مراجعه به افكار عمومى باشد، و اينكه
بايد جامعه پس از شور و مشورت، انديشه و تدبير، طبق معيارها و ضوابط اسلامى فرد
صالحى را براى حكومت انتخاب كند، اين همان طرحى است كه دلايل آن را در گذشته
يادآور شديم و بايد نام آن را «همهپرسى» نهاد نه «نظام شورايى» و اين طرح در
صورتى كارساز است كه از جانب خدا فردى براى حكومت تعيين نشود.
و اگر مقصود از آن اين است كه انتخاب دولت پس از رحلت پيامبر در
صلاحيت گروه خاصى است، به نام «اهل حل و عقد» و آنان بايد در اين زمينه تصميم
بگيرند و نظر دهند و انتخاب كنند و بر ديگران است ه از آنان پيروى كنند، يك چنين
طرح، با پرسشهايى روبرو است كه پاسخ آن را در قرآن و حديث
[1] - در كتاب« پيشوايى از نظر اسلام» به روشنى ثابت
شده است كه اين آيات مربوط به مشاوره در انتخاب حاكم نيست، به صفحات 188- 192 مراجعه
فرماييد.
نام کتاب : حكومت اسلامى در چشمانداز ما نویسنده : سبحانى، شيخ جعفر جلد : 1 صفحه : 140