responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : حقوق زنان؛ برابرى يا نابرابرى پاسخ به شبهات مسائل زنان نویسنده : بداغي، فاطمه؛ علاسوند، فريبا؛ آيت اللهي، زهرا؛ تنظيم از سعيده باقري فرد    جلد : 1  صفحه : 56

مى‌شود در برخى از موارد هم با پذيرفتن شهادت زنان به انضمام زن ديگر (معادل بودن شهادت دو زن با شهادت يك مرد) حضور يك شاهد زن ديگر كمك خواهد كرد تا زنى كه داوطلب شهادت شده با همراهى ديگرى، جزئيات را به يكديگر يادآورى كرده و شهادت دقيق واقع شود و زنان شاهد از شهادت نادرست مبرا گردند.

اين نكته در قرآن نيز يادآورى شده است. در سوره بقره آيه 282:

«... و استشهدوا شهيدين من رجالكم فان لم يكونا رجلين فرجل و امرأتان ممن ترضون من الشهداء ان تضل احديهما فتذكر احديهما الاخرى ...؛ دو شاهد از مردان به شهادت گيريد پس اگر دو مرد نبودند، يك مرد و دو زن از شاهدانى كه رضايت مى‌دهيد تا اگر يكى از زنان فراموش نمود ديگرى به او يادآورى نمايد ...».

مجازات قتل زن توسط مرد

سؤال: چرا اگر مردى زنى را به قتل برساند، زمانى قصاص مى‌شود كه اولياى مقتول نيمى از خون بهاى مرد را به خانواده قاتل بپردازند؟

پاسخ: در خصوص اين قانون مى‌بايست به نكات ذيل توجه كرد؛

1- اصل اساسى در اسلام ترجيح عفو و گذشت بر قصاص مى‌باشد. اين تصور غلطى است كه گمان مى‌شود در برابر هر قتلى مى‌بايست لزوماً قصاص صورت پذيرد.

2- عدم قصاص مرد قاتل (اگر خانواده مقتول نيم خون بهاى مرد را به خانواده او نپردازند)، به معناى عدم مجازات او نيست. مطابق قانون مجازات‌

3-

نام کتاب : حقوق زنان؛ برابرى يا نابرابرى پاسخ به شبهات مسائل زنان نویسنده : بداغي، فاطمه؛ علاسوند، فريبا؛ آيت اللهي، زهرا؛ تنظيم از سعيده باقري فرد    جلد : 1  صفحه : 56
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست