اگر شخصى بدون وجود عنصر مادى و معنوى، شخص
ديگرى را به قتل برساند، قصاص اجرا نمىگردد.
نظير آنچه كه در تصادفات رانندگى اتفاق مىافتد كه در اين موارد،
عنصر معنوى سوء نيت يا عمد، محقق نمىباشد. در خصوص قتل فرزند توسط پدر نيز بايد
گفت كه در 99% اين گونه موارد، عنصر معنوى مشكل داشته و معمولًا اين قتلها،
اتفاقى و از روى عصبانيت و خروج از حالت تعادل روانى اتفاق مىافتند و قصد قتل
وجود نداشته است.
در اينجا لازم به ذكر است كه در روايات پيرامون اين حكم، كلمه والد
ذكر گرديده و در عربى، والد اعم از پدر و مادر است. در تفسير آن، برخى از علما
منظور از آن را صرفاً پدر كودك مىدانند، اما برخى ديگر معتقدند كه منظور، پدر و
مادر هر دو با هم مىباشند. از جمله مقام معظم رهبرى چنين رأيى را دارند. بر همين
اساس و مطابق راى فقهى مقام معظم رهبرى، هم اكنون پيشنهاد اصلاحى جهت تغيير اين
قانون آماده شده و از مجارى قانونى پيگيرى مىشود.
قتل زن توسط شوهر
سؤال: چرا در قانون، مردان به راحتى مىتوانند بر اساس سوء ظن به
همسر خود بدون ترس از مجازات او را به قتل برسانند؟
پاسخ: اين سؤال از آنجا مطرح شده است كه: مطابق ماده 630 قانون
مجازات اسلامى: «هرگاه مردى همسر خود را در حال زنا با مرد اجنبى