نام کتاب : چرا دين؟ چرا اسلام؟ چرا تشيع؟ نویسنده : شاكريان، حميدرضا جلد : 1 صفحه : 64
بِقَلْبٍ سَلِيمٍ»[1]؛
«روزى كه مال و پسران سود نبخشد جز اينكه كسى با قلب سليم نزد خدا بيايد». قلب
سليم نيز قلب تسليم در برابر خدا و حقيقت است.
ب. از طرف ديگر مىفرمايد: «وَمَا كُنَّا
مُعَذّبِينَ حَتَّى نَبْعَثَ رَسُولا»[2]؛ «ما چنين نيستيم كه رسول نفرستاده (بدون اتمام حجت) كسى را
عذابكنيم».
ج. قرآن در جاهاى ديگر يادآور شده است كه
«إِنَّ اللَّهَ لا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ»[3]؛ «خدا هرگز پاداش نيكوكاران را تباه نمىسازد».
از آنچه گذشت روشن مىشود كه سعادت اخروى در گرو عوامل متعددى است از
جمله:
1. حسن فعلى يا گزينش راه درست؛
2. حسن فاعلى؛ يعنى سلامت و پاكى درون و تسليم امر حق بودن؛
3. برقرارى حجت الهى و چگونگى برخورد و واكنشهاى انسان در برابر آن.
انگاره فوق خرد پذيرترين انگاره است؛ در اين انگاره از سويى مسئوليت
انسان در جستجو و گزينش راه حق محفوظ است و از ديگر سو هيچ انسانى صرفاً به جهت
عدم دستيابى غيرارادى به راه حق و حقيقت مورد عذاب و شقاوت قرار نمىگيرد.[4]