نام کتاب : چرا دين؟ چرا اسلام؟ چرا تشيع؟ نویسنده : شاكريان، حميدرضا جلد : 1 صفحه : 62
شريعت پيشين را نسخ نموده و شريعتى كاملتر،
متناسب با رشد بشر و مقتضيات زمان عرضه كرده است. بنابراين تكثّر طولى- نه عرضى-
شريعت وجود داشته است و با شريعت خاتم همه شرايع پيشين نقض شده و تنها دين مقبول،
توحيد ناب و شريعت محمدى صلى الله عليه و آله است.
انگاره نجات
اكنون اين سؤال رخ مىنمايد كه با توجه به انحصار حقانيت در دين
توحيدى اسلام و شريعت آسمانى محمدى صلى الله عليه و آله يهوديان، مسيحيان،
زرتشتيان و پيروان ديگر اديان چه وضعى خواهند داشت؟ آيا همه آنان به جهت بطلان
دينشان اهلدوزخ و شقاوتند يا اهلنجات و رستگارى؟ در برابر اين پرسش سه رويكرد وجود
دارد:
1. انحصارگرايى سختگيرانه؛
بر اساس اين گمانه در ميان همه اهلزمين تنها پيروان دين و مذهب و
فرقه واحدى اهلنجات و رستگارىاند. به عنوان مثال:
تنها مسلمان شيعه دوازده امامىِ پايبند به همه اصول مذهب و احكام
شريعت امكان رستگارى دارد و ديگران همه نارستگارانند. چنين نگرشى نه مبناى
خردپذيرى دارد و نه با منطق اسلام سازگار است. از نظر عقلى نيز اين گمانه مغاير با
اصل غلبه خير بر شر است و از نظر دينى با غلبه رحمت خدا و هدف اساسى خلقت انسان و
ملاكها و معيارهاى رستگارى و نارستگارى ناسازگارى دارد.[1]
[1] - جهت آگاهى بيشتر در اين زمينه بنگريد: شهيد
مطهرى، مجموعه آثار، ج 1، صص 285- 288، قم و تهران: صدرا
نام کتاب : چرا دين؟ چرا اسلام؟ چرا تشيع؟ نویسنده : شاكريان، حميدرضا جلد : 1 صفحه : 62