نام کتاب : چرا دين؟ چرا اسلام؟ چرا تشيع؟ نویسنده : شاكريان، حميدرضا جلد : 1 صفحه : 58
و تكثّرگرايى دينى، به صراحت با بعضى از
اصول و مبانى پلوراليسم، مخالف است و آن را ابطال مىكند. آياتى كه در اين زمينه
وجود دارد، به چند بخش تقسيم مىشود:
1. امكان رسيدن به حقيقت؛
آياتى از قرآن با مبناى شكاكيت و نسبيتگرايى و عدم امكان دستيابى به
حقيقت در تضاد و تقابل است و نشان مىدهد كه به هيچ وجه شكاكيت و نسبيّت در دين،
مورد پذيرش نيست و رسيدن به «حقيقت» در امر دين امكانپذير است. برخى از اين آيات
عبارتند از:
1- 1. آياتى كه شكورزان را مورد سرزنش قرار مىدهد.[1]
1- 2. آياتى كه ادله پيامبران را روشن و آشكار و ترديد شكاكان را
بىوجه معرفى مىكند.[2] براى مثال
در رابطه با آشكار بودن حقيقت مىفرمايد:
«لا إِكْراهَ فِى الدِّينِ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ
الْغَيِّ»[3]؛ «هيچ اكراهى در دين نيست؛ به درستى كه راه هدايت از گمراهى، روشن
گرديد».[4]
1- 3. آياتى كه امر به تبعيت از علم و يقين و نهى از پيروى ظن و گمان
دارد.[5]