نام کتاب : چرا دين؟ چرا اسلام؟ چرا تشيع؟ نویسنده : شاكريان، حميدرضا جلد : 1 صفحه : 37
پشتوانه اخلاق اجتماعى
دين مهمترين، پشتوانه اخلاق اجتماعى است. بزرگترين و والاترين
آموزگاران اخلاق، انبياى بزرگ الهى بودهاند و ژرفترين، جامعترين و كهنترين
مضامين و احكام اخلاقى را در منابع دينى و با پشتوانه الهى مىتوان يافت.
در نگاه استادمطهرى اخلاقِ منهاىخدا و دينو ايمان، همچون اسكناس
بدون پشتوانه است. به قول داستايوفسكى: «اگر خدا (دين) نباشد همه چيز مباح است».[1]
خدا سرسلسله معنويات است و پاداش دهنده كارهاى خوب. احساسات
نوعپرستانه كه امرى معنوى است، وقتى در انسان ظهور و بروز مىكند كه انسان در
جهان، معنويتى قائل باشد. وقتى كه انسان به خدايى معتقد باشد مىتواند انسانها را
دوست داشته باشد، و احساسات نوع دوستانه در او ظهور و بروز داشته باشد. اخلاق از
مقوله زيبايى معنوى است، تا ما به يك حقيقت و زيبايى مطلق معقول و معنوى به نام
خدا قائل نباشيم نمىتوانيم به يك زيبايى معنوى ديگر معتقد باشيم. اساساً فعل زيبا
يعنى فعل خدايى، فعلى كه گوئى پرتوى از نور خدا در آن است.[2]
پارهاى از كاركردهاى اخلاقى- اجتماعى دين عبارت است از:
1. استوار ساختن ميثاقها و پيمانها؛
احترام به عهد و پيمان يكى از اركان اساسى تمدن است. اين نقش را همواره مذهب بر
عهده داشته و هنوز كه هنوز است جانشينى پيدا نكرده است.
[1] - همو، تعليم و تربيت در اسلام، ص 118، تهران:
صدرا، چاپ بيست و پنجم، 1374