نام کتاب : چرا دين؟ چرا اسلام؟ چرا تشيع؟ نویسنده : شاكريان، حميدرضا جلد : 1 صفحه : 154
و مصداق و مختصات آن توجه كامل داشت. اطلاق
«قطب» به برخى رهبران فاقد حكمت، فقاهت و شريعت و حتى سلوك باطنى گروهى از متصوفه
ظلم فاحش به «انسان كامل»، امام و ولى و حتى عارفان حقيقى است.[1]
از سوى ديگر برخى جريانهاى عرفانى- صوفيانه مسئله «امامت و ولايت»
را به معناى استمرار «مقام نبوت» و واسطه فيض در نظام خلقت و شريعت و حجتهاى كامل
الهى باور ندارند و به يقين «تصوف منهاى ولايت» با عرفان و تصوف اصيل و ولايتمحور
در تضاد و تعارض علمى و عملى است و آنها را بايد از هم بازشناخت تا جريان اصلى
عرفان گم نشود و معيارهاى معرفتى رفتارى و محكمات براى تأويل متشابهات در حوزه
عرفان و تصوف مهجور و مغفول واقع نشود. از محكمات عرفان ناب كه تمام مسائل ديگر در
نسبت با آن سنجيده مىشود، عنصر «امامت و ولايت» است. امامت و ولايت در انديشه
شيعى در برگيرنده عنصر مرجعيت دينى و زعامت و رهبرى سياسى و اجتماعى نيز هست.[2]
[1] - شهيد مطهرى، مجموعه آثار، ج 3، ص 281؛ ج 4، ص
866؛ ج 23، ص 419
[2] - جهت آگاهى بيشتر بنگريد: علامه طباطبايى، معنويت
تشيع؛ محمد جواد رودگر، عرفان اسلامى، تهران: كانون انديشه جوان،( مجموعه چلچراغ
حكمت)
نام کتاب : چرا دين؟ چرا اسلام؟ چرا تشيع؟ نویسنده : شاكريان، حميدرضا جلد : 1 صفحه : 154