نام کتاب : چرا دين؟ چرا اسلام؟ چرا تشيع؟ نویسنده : شاكريان، حميدرضا جلد : 1 صفحه : 148
كثرت نصوص عقلى و استدلالى در منابع شيعه
زمينه مساعدى جهت استقبال از پرسشهاى بنيادين فلسفى انسان و توانمندى بسيار
بالايى در جهت پاسخ به آنها پديدآورده است؛ در حالى كه پاسخ و شعار بزرگان اهلسنت
در برابر سادهترين پرسشهاى خداشناختى «السؤال بدعة»[1]،
بوده است.
استاد لگنهاوزن بر همين مسئله انگشت نهاده و راز اسلام آوردن و تشيع
خود را استقبال بىنظير اين آيين از پرسشهاى انسان مىدانند.[2]
6. انديشه سياسى مضبوط
از ويژگىهاى تشيع برخوردارى از انديشه سياسى ضابطهمند و
معيارگراست. در نظر شيعه امامت منصبى، الهى است و امام داراى شرايطى مشخص شده در
شريعت مىباشد. اين شرايط عبارتند از: عصمت، مشروعيت الهى و تعيين از جانب خداوند
و ابلاغ آن از طريق نص نبوى و يا امام بر حق پيشين. در اهلسنت اين مسئله شكل
ديگرى مىيابد. آنان امامت را از آسمانى بودن و وابستگى به تعيين و نصب الهى به
زمين منتقل كرده و آن را كاملًا بشرى و به تعبيرى سكولارگونه كردند.
اما اينكه پس از زمينى شدن حكومت ساز و كار ايجاد و كاربست و حفظ و
انتقال قدرت سياسى چيست، متأسفانه در اين زمينه انديشه سياسى اهلسنت بسيار
آشوبناك و فاقد يك اصل اساسى و ضابطه و نظريه جامعى در جهت تعيين امام و حاكم است
و همواره به تناسب تغيير وضع حكومتها در جهت توجيه
[1] - بنگريد: علامه طباطبايى و شهيد مطهرى، اصول فلسفه
و روش رئاليسم، ج 5، ص 17( مقدمه)