نام کتاب : چرا دين؟ چرا اسلام؟ چرا تشيع؟ نویسنده : شاكريان، حميدرضا جلد : 1 صفحه : 134
نكات ديگرى نيز از حديث ثقلين قابل استفاده
است كه به جهت اختصار از ذكر آنها خوددارى مىشود.[1]
آنچه اهميت ويژه دارد اين است كه پيامبر براى هميشه امت را به پيروى از قرآن و
عترت فراخوانده و هدايت و بازدارى امت از انحراف را در گرو آن دانستهاند. نيز
پيامبر صلى الله عليه و آله اهلبيت عليهم السلام را همچون كتاب الهى معصوم و مصون
از هر كژى و ناراستى دانسته و بر آن شدهاند كه براى هميشه هاديانى از اهلبيت در
كنار قرآن براى راهنمايى امت وجود دارند.
كيستى اهلبيت عليهم السلام
پيامبر صلى الله عليه و آله در مواقع مختلف اهل بيت عليهم السلام و
امامان ايشان را معرفى كردهاند.
عمربن خطاب از پيامبر صلى الله عليه و آله پرسيد: «آيا بايد به همه
اهلبيت تمسك كنيم؟» پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: «خير بلكه به اوصياى
اهلبيتم: اول آنها برادر و وزير و وارث و خليفهام در ميان امت و آن كسى كه ولىّ
هر مؤمنى است؛ (امام على عليه السلام) پس از او فرزندم حسن، و بعد از او فرزندم
حسين است، آنگاه نه نفر از فرزندان حسين، يكى پس از ديگرى ...»[2].
در بسيارى از مجامع روايى اهلسنت رواياتى مشاهده مىشود كه پيامبر صلى الله عليه و
آله بر جانشينى دوازده خليفه تصريح نموده است كه جز بر امامان دوازدهگانه اهلبيت
عليهم السلام قابل انطباق نمىباشد.
پارهاى از اين روايات عبارتند از:
1. «كار مردم پيوسته مىگذرد تا آنكه دوازده مرد بر آنان فرمان
برانند».[3] 2. «شمار
جانشينان من به تعداد نقباى موسى (دوازده نفر) است».[4]
[1] - جهت آگاهى بيشتر بنگريد: علىاصغر رضوانى، شيعه
شناسى و پاسخ به شبهات، ج 2، ص 95- 118.