نام کتاب : تعليم و تربيت از ديدگاه امام سجاد (ع) نویسنده : لياقتدار، محمد جواد جلد : 1 صفحه : 140
پس مىبينيم كه ظاهراً حساسيت در اين فراز
بر حفظ «شخصيت» و عزت نفسانى انسانى است. (كودك فلسفى، ج 2 و جوان فلسفى ج 2،
بخشهاى 24 و 27 و 30)
سوم، باز بر اساس توحيد افعالى كه مسلمين بدان معتقدند در اينجا امام
توفيق «اصلاح» و «تحسين» و «تكميل» خصلتهاى زشت و قابل سرزنش و نيز خصلتهاى خوب را
از خداوند طلب مىكنند. يعنى انسان خود به زشتى خصلتهاى زشت خود پى برده و آنها را
اصلاح نمايد. به علاوه از كيفر و عاقبت خوهاى بد خويش آگاه شده و آنها را تحسين و
نيكو گرداند. همچنين، مداومت در انجام كارهاى بزگوارانه و داشتن خوى كريمانه.
چهارم، «تمام» معناى خاصى دارد كه با «كامل» كمى تفاوت دارد. چنانكه
خداوند در قرآن كريم بعد از انجام امر ولايت و امامت علىبن ابيطالب در روز غدير
آيه «اليوم اكملت لكم دينكم و اتممت عليكم نعمتي» امروز دينم را بر شما كامل كردم و نعمتم را بر شما تمام كردم (قرآن
كريم، سوره مائده، آيه 3)، را بر پيامبر گراميش نازل كرد. تفاوت «اتمام» و «اكمال»
در اين است كه گاهى مثلًا يك ساختمان تمام پايهها و ستونها و ديوارهايش كار
گذاشته شده و هيچ نقصى ندارد كه درآن صورت مىگوييم ساختمان «تمام» شد اما هنوز
كامل نشده مثلًا زينت آلات و نقاشى و دكور و غيره كه جزء ضروريات ممكن است باشد
هنوز انجام نشده است (مطهرى، مرتضى، امامت و رهبرى، 1366، ص 120). در عبارت امام
سجاد (ع) واژه «اتمام» در برابر «ناقصه» آمده و اين نشان مىدهد كه انسان گاهى
بعضى خصائص خوب را دارا
نام کتاب : تعليم و تربيت از ديدگاه امام سجاد (ع) نویسنده : لياقتدار، محمد جواد جلد : 1 صفحه : 140