نام کتاب : تعليم و تربيت از ديدگاه امام سجاد (ع) نویسنده : لياقتدار، محمد جواد جلد : 1 صفحه : 118
با بحث ما معنايش اين است كه فردى كه قصد انجام
بهترين اعمال را دارد او مسلماً نياز به درك صحيح از آن عمل دارد و علاوه بر آن،
اين علم و درك نبايد صرفاً صورى و حصولى باشد بلكه بايد در اعماق وجودى انسان اثر
كند و جريان داشته باشد و واقعاً انسان «عالم» به حقايق شده باشد و به قول فلاسفه
از نوع علم حضورى باشد. يعنى واقعيت و حقايق براى انسان حاضر باشند و به نحو شهودى
انسان بدانها نايل شده باشد. و احتمالًا تفاوت عرفان با علم در همين است كه عرفان
مرحله شهودى و حضورى علم باشد. لذا در حديث آمده است: «من
عرف نفسه فقد عرف ربه». و از واژه «علم» استفاده نشده است. شاهد
ديگر ما در اين قضيه بحث رابطه توحيد نظرى و توحيد عملى است كه گفته شده توحيد
نظرى زيربنا و لازمه توحيد عملى است يعنى عليرغم آنكه عمل مهم است و توحيد عملى
ارزشمند است اما اين توحيد و زندگى موحدانه حاصل نمىشود مگر در سايه توحيد نظرى
يعنى درك موحدانه داشتن و اين درك و علم زمانى به عمل موحدانه مىانجامد كه صرفاً
علم نباشد بلكه معرفت باشد و در سراسر وجود انسان جريان و سريان داشته باشد.
فراز دوم
(اللّهم وفّر بلطفك نيّتى و صحّح بما عندك يقينى و استصلح بقدرتك
مافسد منّى.)
«خدايا نيت مرا به لطف خود كامل گردان و باورم را به نعمت خويش پا
برجا نما و به قدرت و تواناييت آنچه از من از دست رفته اصلاح فرما.»
نام کتاب : تعليم و تربيت از ديدگاه امام سجاد (ع) نویسنده : لياقتدار، محمد جواد جلد : 1 صفحه : 118