نام کتاب : آشنايى با قانون اساسى جمهورى اسلامى ايران نویسنده : مجيدى، محمد رضا جلد : 1 صفحه : 310
«به پيمانهاى الاهى آنگاه كه پيمان بستيد، وفادار باشيد.» نيز
در جايى ديگر مىگويد: «پيمانهاى خود را پس از استوار ساختن مشكنيد، درحالىكه
خدا را بر خود ضامن قرار دادهايد؛ [چراكه] خداوند از اعمال شما آگاه است.»[1]
بدين ترتيب دولت اسلامى موظف است به قراردادهاى بينالمللى احترام
بگذارد و آنها را عملى كند.[2]
پنج. ايجاد روابط صلحآميز با دولتهاى غيرمحارب
صلح و همزيستى مسالمتآميز از مقدسترين آرمانهاى بشرى است؛ چراكه صلح
از فطرت آدمى مايه مىگيرد و اساس زندگى اجتماعى انسان است.[3]
صلح در روابط بينالمللى به معناى وجود آرامش در روابط عادى ميان كشورها و نبودِ
جنگ و تهديد و ناامنى است. روابط صلحآميز درصورتى است كه حق حاكميت ملى، تماميت
ارضى، استقلال و آزادى و برابرى حقوقى يك كشور از جانب كشورهاى ديگر تهديد نگردد.
اسلام از همان آغاز، اصول صلح را پىريزى نمود و از اين طريق راه را
براى رسيدن به صلح جهانى هموار ساخت. درواقع واژةةة اسلام خود برگرفته از مادةةة
«سلم» است كه متضمن معناى سلامت و امنيت و صلح و صفاست.[4]
قرآن كريم به پيروان خود دستور مىدهد كه جمگى در حوزةةة سلم و صلح وارد شوند:
چنانكه برخى از مفسران گفتهاند، «سلم» معنايى عميقتر و عالىتر از
صلح دارد، زيرا دربرگيرنده سلامت و امنيت است و به همين رو فراتر از صلح موقت و
ظاهرى است.[6] در اين
ميان نكته مهم آن است كه مشروعيت جهاد در اسلام به معناى اصلبودن جنگ و استثنايى
[1]. جعفر سبحانى، مبانى حكومت اسلامى، ج 2، ص 589
و 590.
[2]. صادق حقيقت، مسئوليتهاى فراملى در سياست
خارجى دولت اسلامى، ص 144.