نام کتاب : ايران؛ ديروز، امروز، فردا نویسنده : نصرى، محسن جلد : 1 صفحه : 31
او با بروز انقلاب اسلامى ايران، از ايجاد چالش در نظريههاى
انقلاب سخن مىگويد و اعلام مىدارد كه با چنين تحولى در ايران، انقلابى در اين
نظريهها رخداده است.
همچنين جان فوران معتقد است نسل چهارم نظريات انقلاب و بلكهعلوم
اجتماعى، با شكلگيرى و پيروزى انقلاب اسلامى ايران در حال پديد آمدن است كه
عناصريچون فرهنگ، ايدئولوژى، دين و رهبرى محور اين نظريات خواهد بود.[1]
4. حزب كمونيست ايتاليا
نهتنها در بين انديشمندان آمريكايى و اروپايى، بلكه معتقدان به
ديدگاههاى چپ ماركسيستى نيز نسبت به انقلاب اسلامى ايران در شگفت ماندند. براى
نمونه، نشريه اونيتا- ارگان حزب كمونيست ايتاليا- در بدو پيروزى انقلاب اسلامى
نوشت:
اين انقلاب با هيچ يك از ضابطههاى عادى نمىخواند و ما را به بررسى
و مطالعه بسيار دقيقى دعوت مىكند.[2]
ترنر، رئيس وقت سازمان سيا در دولت كارتر، با فروپاشى رژيم پهلوى و
پيروزى انقلاب اسلامى آن را «بىتعريف» مىخواند. بوش پدر، رئيسجمهور پيشين
آمريكا مىگويد:
من از رئيس وقت سازمان سيا كه به دليل پيروزى انقلاب ايران از كار
بركنار شد، پرسيدم: يعنى شما با اين همه آدمى كه در دنيا داريد، با اين همه
تجهيزات فوقپيشرفته، با اين همه بودجهاى كه صرف مىكنيد، نتوانستيد انقلاب مردم
ايران را پيشبينى كنيد؟! او در پاسخ به من گفت: آنچه در ايران روى داده است، يك
«بىتعريف» است. كامپيوترهاى ما آن را نمىفهمد.[4]
به همينرو، ترنر در مصاحبه با تلويزيون
NBC
اعتراف مىكند:
[1]. مؤسسه آموزشى و پژوهشى امامخمينى( قدس سره)،
شرقشناسى نوين و انقلاب اسلامى( مجموعه مقالات)، كتاب هفتم، ص 524 و 525.
[2]. مير احمدرضا حاجتى، عصر امامخمينى( قدس
سره)، ص 40.