responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ايران؛ ديروز، امروز، فردا نویسنده : نصرى، محسن    جلد : 1  صفحه : 259

امروز در جمهورى اسلامى اگر احساس بكنيم كه زندگى به سمت اشرافى‌گرى مى‌رود، بلاشك اين انحراف است. ما بايد به سمت زهد حركت بكنيم. نمى‌گويم هم زهدهاى آن‌چنانى كه متعلق به اولياءالله است؛ نه، مسئولان درجه يك، مسئولان درجه دو، تا آن مسئولان درجات بعد هم بايد در حد خود زهد داشته باشند؛ بعد هم به عامه مردم مى‌رسد.

بر همين اساس، ايشان از آفت «بى‌انضباطى مالى» در مردم و مظاهر اسراف و تبذير سخن مى‌گويد:

عزيزان من! در كشور ما اسراف زياد مى‌شود؛ اسراف در نان، اسراف در آب، اسراف در برق، اسراف در مصالح ساختمانى، اسراف در انواع و اقسام كالاهاى گوناگون، اسراف در اسباب‌بازى بچه و در وسايل تجملاتى. عزيزان من! اين اسراف همان كارى را با يك كشور مى‌كند كه دشمن مى‌خواهد.

بنابراين آفت فساد مالى و بى‌انضباطى اقتصادى در مسئولان و مردممى‌تواند آسيب‌هاى گوناگونى پديد آورد و بدين‌رو از آفات مهم امروز جامعه مانيز به‌شمار مى‌رود.

7. انحراف از عدالت اجتماعى‌

از مهم‌ترين اهداف انقلاب اسلامى ايران حركت به‌سوى تحقق «عدالت اجتماعى» است كه در فصل «دستاوردشناسى انقلاب اسلامى ايران» به برخى از اين تلاش‌ها و خدمات پرداختيم. بى‌گمان امروز از بى‌عدالتى و شكاف طبقاتى وسيع‌دوران پهلوى دور گشته‌ايم، اما هنوز مى‌بايد در راستاى عدالت اجتماعى بيشتر بكوشيم. حضرت آيت‌الله خامنه‌اى در اين باب مى‌فرمايد:

در محيط سياست داخلى يكى از چيزهايى كه لازم است، عدالت اجتماعى است. بدون عدالت اجتماعى، جامعه ما اسلامى نخواهد بود.

اگر رونق اقتصادى در كشور باشد، اما عدل اجتماعى نباشد، اين رونق اقتصادى به درد فقرا و مستضعفان نخواهد خورد و محروميت را برطرف نخواهد كرد؛ همچنان كه امروزه در بسيارى از همين كشورهاى پيشرفته اروپايى و غربى ملاحظه مى‌كنيد.

همچنين رهبر حكيم انقلاب اسلامى در آغاز سال 1387 ش از «پيشرفت» و «عدالت» بعنوان دو برنامه اصلى دهه چهارم انقلاب اسلامى نام بردند تا شاهد تحقق بيشتر اهداف و

نام کتاب : ايران؛ ديروز، امروز، فردا نویسنده : نصرى، محسن    جلد : 1  صفحه : 259
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست