نام کتاب : ايران؛ ديروز، امروز، فردا نویسنده : نصرى، محسن جلد : 1 صفحه : 205
سازمان و روشهاى باثبات ما را به هيچ و پوچ تبديل كرد.[1]
6. انقلاب اسلامى؛ انقلاب در نظريههاى اجتماعى
انقلاب اسلامى ايران ضمن آنكه ساختار نظام شاهنشاهى وابسته و فاسد را
ويران نمود و سياستمداران و حاكمان ظالم را به وحشت افكند و نظام سلطه جهانى را به
چالش كشيد، نسل جديدى از نظريههاى اجتماعى را نيز بهوجود آورد.
بسيارى از نظريهپردازان، تئورىهاى خود را درخصوص پديده «انقلاب»
باطل اعلام كردند و شمارى به تعديل ديدگاههاى خود پرداختند و برخى نيز از آغاز
نسل جديد نظريههاى اجتماعى سخن گفتند.
دكتر زلماى خليلزاد- استاد روابط بينالملل دانشگاه كلمبيا در
نيويورك و نماينده ويژه بوش در افغانستان و عراق در سالهاى اخير و اينك نماينده
آمريكا در سازمان ملل متحد- در كتاب دولت، خدا، جمهورى اسلامى مىنويسد:
انقلاب اسلامى نهتنها سياستمداران جهان را غافلگير كرد، بلكه
دانشگاهيان و محققان مسائل سياسى غرب را نيز گمراه نمود و فرضيههايشان را
بىاعتبار ساخت.[2]
انقلاب اسلامى ايران بهعكس سه انقلاب مهم قرون اخير (در فرانسه،
روسيه و چين) كه با الهام از مادىگرايى و براساس «اومانيسم» و حذف خداوند پديد
آمده بود، بر پايه دين و قوانين اسلامى شكل گرفت؛ آن هم در ايامى كه به تعبير هانا
آرنت، عصر تحولات و انقلابات دينى به پايان رسيده بود. بنابراين نظريههاى
جامعهشناسان و تحليلگران انقلاب با بحران روبهرو شد.
رابرت دىلى، پروفسور علوم سياسى در دانشگاه كلرادوى آمريكا، در
مقالهاى با عنوان «انقلاب اسلامى و اصالت» مىنويسد:
انقلاب اسلامى پيچيده و اسرارآميز مىنمايد؛ مساواتطلب است، اما
درعينحال سوسياليست يا دموكراتيك نيست؛ راديكال است، اما سنتى نيز به نظر
نمىرسد؛ بيگانهگريز است، اما بهندرت انزواگراست، و نمايانگر انقلابهاى فرانسه،
روسيه و يا
[1]. دانشجويان مسلمان پيرو خط امام، اسناد لانه
جاسوسى آمريكا، ج 3، ص 94.