نام کتاب : ايران؛ ديروز، امروز، فردا نویسنده : نصرى، محسن جلد : 1 صفحه : 20
مىدهد كه استعمارگر باشد:
هُوَ أَنشَأَكُمْ مِنْ الْأَرْضِ وَاسْتَعْمَرَكُمْ؛[1] او خدايى
است كه شما را از خاك بيافريد و عمران و آباد ساختن آن را از شما طلب مىكند.
اما امروزه مفهوم اصطلاحى آن در اثر جنايات، چپاول و غارت اروپاييان
بهويژه انگليس به نام عمران و آبادى، به مفهومى بسيار منفى بدل شده است.
اينك نيز با جناياتى كه آمريكا و متحدانش تحتعنوان «آزادى»،
«حقوقبشر» و «دموكراسى» انجام مىدهند، در سالهاى آتى بىگمان مفاهيم اين واژهها
از مفهوم حقيقى خود دور شده و در نزد ملتها مفهومى منفى خواهد يافت.
گفتار دوم: مفهومشناسى «انقلاب»
براى دانستن مفهوم اجتماعى- سياسى واژه «انقلاب» بايد تغييرات كلان
در زندگى انسان را در دو نوع فردى و اجتماعى مورد بررسى قرار داد. تغييرات اجتماعى
زندگى آدمى انواعى دارد كه برخى از آنها كودتا، شورش، اصلاح و انقلاب است.
براى روشنتر شدن مفهوم «انقلاب» ابتدا مىبايد مفهوم انواع ديگر
تغييرات اجتماعى را كاويد و سپس به تعريف «انقلاب» پرداخت.
كودتا
: فرايندى كه در آن گروهى از نظاميان با سرنگون كردن هيئتحاكمه، به
حاكميت مىرسند. از اينرو مشاركت مردمى در آن وجود ندارد.
شورش
: اين وضعيت هنگامى روى مىدهد كه قشرى از جامعه به قانون، سياست و
يا مسئولى اعتراض داشته باشد و براى تغيير آن از راهپيمايى، تحصن، اعتصاب، تخريب،
برهم زدن نظم اجتماعى و جز اينها بهره گيرد كه حالت مقطعى دارد.
اصلاح (رفرم)
: فرايندى كه حكومت آن را برايايجاد تغييرات سطحى و تدريجى در جامعه
بهوجود مىآورد.
اما براى تبيين مفهوم «انقلاب» نخست از مفهوم لغوى آن آغاز مىكنيم و
سپس مفهوم