responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : انقلاب الاسلام بين الخواص و العوام نویسنده : اسپناقچى پاشازاده، محمدعارف    جلد : 1  صفحه : 247

نهم ديوان شد. چون محمد پاشاى توقيعى ناخوش بود، زينل پاشا به ديوان رفت و بعد از مشاوره و مذاكره قرار دادند كه خسرو پاشاى اميرالامراى قرامان و على بيگ شاهسواراوغلى با لشكر و ساز و سلب خودشان را به دياربكر برسانند و حكم مؤكّد نوشته شد.

وقايع ماه ذى‌القعده الحرام سنه 923

روز يكشنبه غرّه ديوان شد. در حكم‌دارى ولايات، تبدّلات اجرا گرديد و احكام لازمه نوشته و فرستاده شد. از روز دوشنبه دوم تا دهم وقوعاتى كه قابل ثبت باشد، به ظهور نرسيد. روز سه‌شنبه دهم ديوان شد. چاپارى كه عريضه از على بيگ شاهسواراوغلى آورده بود، مطالعه گرديد. از مضمونش مفهوم شد كه اردبيل‌اوغلى اختيار سكوت و سكونت نموده، عزم و قدرت حركت جنگ ندارد. از روز چهارشنبه يازدهم تا بيست و دوم حضرت خداوندگار، محض رفع غم و تنزّه هر روز به عزم شكار سوار مى‌شدند. روز يكشنبه بيست و دوم چاپار آمد. از حضرت وليعهد عريضه‌اى آورد و از مطالعه آن مفهوم گرديد كه مجارستان نقض عهد كرده، چاپولچى به بلاد حدوديه فرستاده و با امراى حدود جنگيده‌اند و اوكسوز حاجى مصطفى حاكم ازورنيك در اين جنگ شهيد شده است. بنابراين، حكومت ازورنيك به محمود ميخال‌اوغلى حاكم چرمن مرحمت گرديد. از روز دوشنبه بيست و سوم تا روز بيست و نهم قابل ثبت وقوعاتى ظاهر نگشت. روز يكشنبه، بيست و نهم چاوش مخصوص به هيقل‌زاده فرستاده شد و حكم همايونى به حضرت وليعهد ارسال داشتند كه لله خودشان سنان بيگ را به اسلامبول فرستاده، مأمور به اقامت فرمايند.

وقايع ماه ذى‌الحجة الحرام سنه 923

روز دوشنبه غرّه تعطيل، روز سه‌شنبه دوم ديوان شد. لباس زمستانى ديوانيان مرحمت گرديد. حضرات اظهار تشكر نموده، دست بوسيدند. روز چهارشنبه سوم تعطيل گرديد.

روز پنج‌شنبه چهارم حكم همايونى به محمد پاشاى توقيعى فرستاده شد كه سيورساتى كه سابقا از براى لشكر در ولايت قرامان جمع كرده بود، بزودى حمل و نقل به اردوى همايونى نمايند و ديگر در آنجا توقف ننموده، يك نفر از آدم‌هاى قابل خودشان را در آنجا از براى سوق سيورسات گذارده، عودت به اردوى همايونى نمايند و در ازاى اين خدمت، پنج هزار غروش- يعنى سه هزار و يك‌صد و پنجاه تومان- نقد و يك ثوب چاتمه انعام فرستاده شد.

روز جمعه پنجم بعد از نماز ديوان شد. حكم همايون به جانبردى غزالى فرستادند كه جاى خود، يك نفر از آدم‌هاى امين خود را نائب الحكومة معين نموده، در عيد قربان در شام حاضر شود.

روز شنبه ششم، حكم مؤكّد به قراجه‌پاشا حاكم حلب كه مأمور پل‌سازى بر فرات بود،

نام کتاب : انقلاب الاسلام بين الخواص و العوام نویسنده : اسپناقچى پاشازاده، محمدعارف    جلد : 1  صفحه : 247
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست