responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : انقلاب الاسلام بين الخواص و العوام نویسنده : اسپناقچى پاشازاده، محمدعارف    جلد : 1  صفحه : 173

روز بيست و هشتم اين ماه كه روز پنج‌شنبه است، حضرت خداوندگار- اعزّ الله انصاره- در حق پيرى پاشا بذل مرحمت و عاطفت فرموده، به دويست هزار آقجه- يعنى سه هزار و سيصد بيست تومان- به مواجب خرج سفره و نوكر از تمام نوكرى معاف داشته، مشار اليه را مطلق العنان فرمودند و پاشاى مشار اليه نيز دست بوسيده استدعا نموده است كه در غياب همايون مشغول به محافظت اسلامبول شده، اين موجب را به استحقاق بگيرد و اين استدعاى مشار اليه به كمال تحسين پذيرفته شده است.

وقايع ماه جمادى الاولى سنه 923

چون از ايران و از مصر اخبار صحيحه به باب‌عالى رسيده كه شاه اسماعيل هداياى بسيار به دربار سلطان مصر فرستاده، استدعا نموده است كه راه عبور از ممالك آسيايى مصر به لشكر عثمانى ندهد و در ازاى اين محبّت، مبلغ معين هم قبول كرده كه در هر سال به خزانه مصر تقديم نمايد و سلطان مصر هم اين تكليف شاه را قبول كرده، و قول به شاه داد كه اول مصرانه تكليف صلح به سلطان كند؛ هرگاه تكليف او را سلطان نپذيرد بجنگد و هرگاه دياربكر و ممالك ذوالقدريه را از دست سلطان گرفته باشد، بدون ادعا ضميمه ممالك مصريه كرده و در اين باب عقد معاهده نموده و سند آن را هم مبادله كرد.

حضرت خداوندگار كه اين خبر موحش را شنيدند، عقد مجلس مشورت نموده، بعد المذاكره، به اكثريت آرا قرار دادند كه اول دو نفر از رجال دولت را به يك نامه محبّت‌آميز و با هدايا به دربار سلطان مصر فرستاده، از حركت اردو اطلاع بدهند و اجازه عبور از خاك متعلقه به مصر استدعا نمايند، و به دقت تمام رفتار و حركات دربار مصر را هم تدقيق و تجسّس نموده، بازگردند.

حضرت خداوندگار، نيز به اردوى شرق تشريف فرما شده، سردارى كل را در عهده بگيرند. بنا به اين قرار، روز چهارشنبه سوم ماه جمادى الاولى، زيرك‌زاده نور الدين افندى قاضى عسكر روم ايل، ى سفير اول و قره‌جه احمد پاشا سفير دوم نصب گرديده، متوجه مملكت مصر گردانيدند.

روز پنج‌شنبه چهارم ماه مذكور نيز، حضرت خداوندگار به دولت و اقبال و سعادت و اجلال از اسلامبول حركت و از دريا عبور فرموده، در محميه اسكدار وارد سراپرده شدند.

عرض مخصوص: چون وقايع اين سفر را شخصى هم روز به روز ضبط كرده و اين يادداشت هم مثل يادداشت سابق الترجمه در منشآت فريدون بيگ ضبط گرديده بود، محض توسيع دايره اطلاعات مطالعه‌كنندگان كرام، هر دو يادداشت بالتوحيد ممزوجا ترجمه و تحرير شد. انتهى‌

نام کتاب : انقلاب الاسلام بين الخواص و العوام نویسنده : اسپناقچى پاشازاده، محمدعارف    جلد : 1  صفحه : 173
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست