responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : انقلاب الاسلام بين الخواص و العوام نویسنده : اسپناقچى پاشازاده، محمدعارف    جلد : 1  صفحه : 138

زيرا در افساد ينگى‌چرى‌ها او هم مدخليتى داشته است. در روز نهم ديوان بسيار باشكوهى ترتيب گرديد. حضرت شاهزاده ماليات ولايت خود را ادا نموده، از براى اجازت به عودت دست بوسيد. روز دهم، ديوان مجلّلى ترتيب شد. ايلچى مسكو آمده، دست بوسيد و عرض عبوديت نمود. هديه اين سفير پوست‌هاى گرانبهاى سمور و وشق و روباه سياه و دندان‌هاى ماهى و يك دندان سياه ماهى و بازهاى شكارى بزرگ عجيب و غريبى بود.

روز يازدهم ديوان شد. قاضى ادرنه، قاضى اسلامبول نصب گرديد و قضاوت بروسه به شجاع خليفه‌زاده داده شد، و قضاوت ادرنه به اعلم العلماء المتبحرين به افضل الفضلاء المتأخرين كمال پاشازاده منشور گرديد.

روز دوازدهم ديوان شد. پيرى پاشا عفو و مخلع و در وزارت تحت القبّه ابقا گرديد و در ديوان نشست و تدابير متعلقه به امور مشرق زمين را به عرض رسانيد. حكم شد كه حضرت شاهزاده، چند روز توقف فرموده، به مركز حكومت خودشان نروند و لله‌اش قاسم چلبى و وزيرش سنان بيگ را به ديوان احضار نموده حساب‌هاى مداخل و مخارج ولايتى شاهزاده تدقيق و رؤيت گرديده، عرض شود.

در نصف شب پانزدهم بوزه‌خانه واقعه در جوار به دستان آتش گرفته به اطراف سرايت كرد و دائره حريق وسعت يافته تا حمام گدگ احمد پاشا، هر چه دكان و خانه و ساير مستقلات بود، طعمه آتش گشت. وقت ظهر بود كه به هزار زحمت اطرافش بريده جلوش گرفتند و از براى ظهور اين حادثه عظمى، ديوان نشد؛ زيرا تمام ديوانيان و لشكر، مشغول خاموش كردن اين حريق خانمان‌سوز بودند. روز شانزدهم ديوان شد. على الترتيب شرفياب شدند؛ پيرى پاشا باز احضار گرديده، بعد از تلقى پاره فرمايشات، باز به ديوان آمده، محاسبه ولايتى حضرت شاهزاده را رؤيت نموده، فذلكه‌اش تقديم حضور كردند. و نظام الدين هم در همين روز بار يافته، دست بوسيد، و حكم شد ديوانيان به محل حريق رفته، خسارت حريق را دفتر كرده، به عرض رسانند و به تقصير اينكه زودتر به كماخ نرفته، فائق بيگ حاكم سيواس از حكومت معزول شد. و حكم شد كه سنان پاشا بيگ اردو به مشرق زمين برود.

در روز هفدهم، ديوان شد. ديوانيان به ترتيب شرفياب حضور شدند.

محمد بيگ بن سنان پاشا كه محبوس بود، از حبس عفو گرديد. چون خفيه نويس بدكارى حاكم قره‌سى را عرض كرده بود، معزول شد.

روز هجدهم باز ديوان شد. اركان دولت على الترتيب شرفياب شدند. مقرر شد كه سنان پاشا از راه بالا داخل گرجستان شده، بتازد. باز وزراى دفاتر و آقاى ينگى‌چريان به به دستان رفته، مشغول تحرير اشياء و اموال و املاك سوخته شدند.

روز بيستم كه پنج‌شنبه بود، ديوان شد. پاشايان و ساير ديوانيان كه در به دستان مشغول تفتيش و تحرير ضايعات حريق بودند، احضار به ديوان گرديدند و احوال ممالك شرقيه‌

نام کتاب : انقلاب الاسلام بين الخواص و العوام نویسنده : اسپناقچى پاشازاده، محمدعارف    جلد : 1  صفحه : 138
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست