نام کتاب : امام خمينى و بيدارى اسلامى نویسنده : حسينى فر، رضا جلد : 1 صفحه : 283
مشكلات جوامع اسلامى است.[1]
اين انقلاب بر اساس مبانى عقيدتى خود، واكنشى به اوضاع نابسامان كشورهاى اسلامى و
عزت و اقتدار پايمال شده آنان است؛ طبيعى است چنين نگاهى نمىتواند دربند
محدوديتهاى جغرافيايى و تاريخى باشد.
امامخمينى كوشيد تا در گام نخست، به ملت ايران و در گامهاى بعدى،
به همه ملتهاى مسلمان، بلكه به همه مستضعفان جهان بباوراند كه «ما مىتوانيم!»
اين امكان براى همه ملتها هست كه با افزايش روحيه خودباورى و بهكارگيرى تمامى
ظرفيتهاى شكوفا شده و نشده خود، در برابر نسخه غرب، كه آنان را مسخ كرده بود،
بايستند و خود براى آينده خويش برنامهريزى كنند.[2]
اين موضوع از ديد مخالفان انقلاب اسلامى نيز مخفى نبود؛ شعارهاى انقلاب، كاملًا
گويا و تأثيرات فرامنطقهاى آن آشكار بود. به برخى از مهمترين بازتابهاى انقلاب
اسلامى در صحنه بينالملل اشاره مىكنيم:
1. به چالش كشاندن نظريههاى مربوط به انقلاب و حكومت
در قرن هفدهم تا بيستم، جهان شاهد ظهور انقلابهاى فراوانى بوده كه
دستيابى به توسعه، از مهمترين اهداف آنها شمرده شده است. از سوى ديگر، فضاى
سكولار و انديشههاى مادىگرايانه حاكم بر جهان، سبب شد تا ديدگاه غالب
جامعهشناسان و انديشمندان عرصه سياست در زمينه انقلابها، بر اين فرضيه استوار
گردد كه دستيابى به توسعه، تنها در سايه «سكولاريزه شدن
[1]. حمزه امرايى، انقلاب اسلامى ايران و جنبشهاى
اسلامى معاصر، ص 177.
[2]. بنگريد به: مؤسسه تنظيم و نشر آثار
امامخمينى، تبيان، خودباورى و خودكفايى از ديدگاه امامخمينى( تبيان، دفتر بيست و
ششم).
نام کتاب : امام خمينى و بيدارى اسلامى نویسنده : حسينى فر، رضا جلد : 1 صفحه : 283