نام کتاب : امام خمينى و بيدارى اسلامى نویسنده : حسينى فر، رضا جلد : 1 صفحه : 263
اين نگاه انحرافى سبب قيامهاى استقلالطلبانه مسلمانان غيرعرب
و تجزيه سرزمين پهناور مسلمانان و تضعيف قدرت و توان آنها شد.
2. ملىگرايى در كشورهاى اسلامى در دوران معاصر
در اواخر قرن نوزدهم و با پايان يافتن جنگ جهانى اول، امپراتورى بهشدت
ضعيفشده عثمانى، بهدست متفقين افتاد و آنها آرزوى ديرينه خود را كه متلاشىكردن
اين «امت بزرگ» بود، عملى كردند. و بدينسان، استعمارگران با تزريق انديشه مخرّب
ناسيوناليسم، اين امپراتورى بزرگ را به پارههاى كوچكىبهعنوان «كشور» تبديل
كردند و چيزى از عظمت و شوكت گذشته آن باقى نگذاشتند.
شكى نيست كه انديشههاى جديد ناسيوناليستى در كشورهاى اسلامى،
ريشههاى غربى دارد[1] و در
واقع، شعار ملىگرايى، از مهمترين و كارآمدترين ابزارهاى استعمارگران براى نفوذ
در كشورهاى اسلامى و نابودى اتحادِ ملتهاى مسلمان بوده است. در تركيه، آتاترك با
همدستى انگليسىها، بر حكومت عثمانى شوريد و سياست كشور تركيه را با شعار
دينزدايى و حركت بهسمت غرب پىريزى كرد. استعمار براى تبليغ ناسيوناليسم در
تركيه تلاش بسيارى كرد. برنارد لوئيس، خاورشناس مشهور، اعتراف مىكند كه سه يهودى
اروپايى، الهامبخش ملىگرايى تركان بودهاند.[2]
مشابه همين واقعه در كشورهاى عربى نيز اتفاق افتاد. ناپلئون پس از
حمله به مصر، «شخصاً براى بارور كردن حس ملىگرايى و برانگيختن تعصب و تفاخر
[1]. بنگريد به: علىاصغر كاظمى، زنجيره تنازعى در
سياست و روابط بينالملل، ص 631.
[2]. استانفورد جى. شاو و اذل كورال شاو، تاريخ
امپراتورى عثمانى و تركيه جديد، ج 2، ص 297.
نام کتاب : امام خمينى و بيدارى اسلامى نویسنده : حسينى فر، رضا جلد : 1 صفحه : 263