نام کتاب : امام خمينى و بيدارى اسلامى نویسنده : حسينى فر، رضا جلد : 1 صفحه : 175
هم نمىتوانست فارغ و تهى از مردم باشد. شيوه مبارزاتى امام، بر
تلاش براى آگاه ساختن مردم و حضور حماسى آنان در مسير روبهرشد حركت انقلابى
متمركز بود. به همين دليل امامخمينى هرگز به مبارزه مسلحانه روى نياورد و آن را
تأييد هم نكرد؛ زيرا به اعتقاد ايشان، اراده عمومى و جمعى مردم، از هر سلاحى
كاراتر و مؤثرتر است. اين استراتژى امام سبب شد تا اراده جمعى ملت بزرگ ايران،
يكپارچه و هماهنگ، خواهان برقرارى نظام جمهورى اسلامى شود. ميشل فوكو كه از نزديك
شاهد راهپيمايىهاى مردم ايران بود، صحنههاى حضور مردم را چنين شرح مىدهد:
«اراده جمعى» اسطورهاى سياسى است ... اراده جمعى را هرگز كسى نديده
است و خود من فكر مىكردم اراده جمعى مثل خدايان يا روح است و هرگز كسى نمىتواند
با آن روبهرو شود. نمىدانم با من موافقيد يا نه؛ اما ما در تهران و سرتاسر ايران
با اراده جمعى يك ملت برخورد كرديم و بايد به آن احترام بگذاريم؛ چون چنين چيزى
هميشه روى نمىدهد.[1]
2. همدلى و همراهى با مردم
ورود مقتدرانه و جدى امامخمينى به دنياى سياست در ابتداى دهه چهل،
آنهم در فضاى خاموش و بىتحرك آنعصر، بهسرعت نام «آيتالله خمينى» را بر سرِ
زبانها انداخت و در مدتى بسيار كوتاه، شجاعت و جسارت او در دفاع از دين و كيان
ملت، بسيارى را شيفته و عاشق مرام و منش او كرد. اين ارتباط عميق، از نگاه ناظران
بيرونى نيز مخفى نمانده است؛ ميشل فوكو، فيلسوف مشهور فرانسوى، پيوند مردم با امام
را چنين ترسيم مىكند:
شخصيت آيتالله خمينى پهلو به افسانه مىزند. هيچ رئيسدولتى و هيچ