ظرفيت آن را ندارد
و با خواندن آن گمراه مىشود. مثل بعضى از مطالب عرفانى و فلسفى و حتى اعتقادى و
كلامى.
3. كتب
ضلال يعنى كتبى كه از اوّل به منظور اضلال و اغوا و فريب عوام و منحرف كردن آنها
يا ايجاد شبهه در اذهان آنان نوشته مىشود، نظير كتاب سلمان رشدى مرتد.
4. كتب
ضلال يعنى كتابهايى كه خود مؤلفشان اهل ضلالت و گمراهى هستند،[1]
مثل يك كتاب رياضى يا تاريخى كه مؤلفش مادىگراست.
از چهار
احتمال مذكور احتمال 2 و 3 مدّ نظر ماست، زيرا دليلى بر حرمت حفظ مطلق كتب مشتمل
بر مطالب لغو و لهو وجود ندارد. البته شايد از باب اينكه غرض عقلايى در آن نباشد
معامله آنها باطل باشد، مگر اينكه جلد و كاغذ آنها ارزش و ماليت داشته باشد تا از
اين جهت معامله هم صحيح باشد.
احتمال
چهارم نيز قطعاً باطل است و علاوه بر اينكه تقدير خلاف اصل است، در حفظ كتب طب و
لغت و صرف و نحو و رياضيات و ... مفسدهاى وجود ندارد كه به خاطر آن حرام باشد. پس
مقصود از كتب ضلال يا كتابهايى است كه به منظور اضلال نوشته شده است و يا
كتابهايى كه نتيجه خواندن آنها ضلالت و گمراهى است.
بررسى
حكم حفظ كتب ضلال
حفظ كتب
ضلال كه موضوع مسأله است اعم است از حفظ آنها از انواع آفتها و موانع و جلوگيرى
از تلف شدن آنها، و يا حفظ آنها در ذهن و دل كه شامل استنساخ و مطالعه و قرائت و
مذاكره و مباحثه و تعليم و تعلّم آنها نيز مىشود، زيرا هر كدام از اينها به نوعى
حفظ كتب ضلال و ابقا و تخليد آنهاست كه از نظر مشهور- بلكه از نظر همه- حرام است و
اين تعميم از كلام بزرگان فقها استفاده مىشود.
امام راحل
در متن تحرير در آغاز مىفرمايد: «يحرم حفظ كتب
الضلال ونسخها وقراءتها ودرسها وتدريسها».[2]
و بديهى است كه حرمت عناوين فوق، (تدريس، درس،