responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (جامعه مدرسین) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 1  صفحه : 99

ضيق وقت مقدم بدارد سپس معلوم شود كه وقت براى هر دو داشته است نمازش صحيح است و بايد نماز اول را بعد از دومى بجا آورد و اگر بعد از وقت معلوم شود كه براى هر دو نماز، وقت داشته است بايد اولى را قضا نمايد.

(1)

مسأله 16- براى زن حائض مستحب است در وقت هر نماز پنبه را عوض كرده وضو بگيرد

و به اندازه خواندن نماز رو به قبله بنشيند و ذكر خدا نمايد، و خضاب كردن با حناء و غير آن و خواندن قرآن اگر چه كمتر از هفت آيه باشد و حمل قرآن هر چند در روكش و غلاف باشد و رساندن جائى از بدن به كناره‌ها و مابين سطرهاى آن، براى زن حائض مكروه است.

(2)

استحاضه و احكام آن‌

(3) خون استحاضه غالبا زرد، سرد و روان مى‌باشد و بدون فشار و گزش و سوزش خارج مى‌شود و گاهى داراى اوصاف حيض است، همانطورى كه گذشت، و قليل و كثير آن حدى ندارد و هر خونى را كه زن قبل از بلوغ يا بعد از يائسه شدن يا كمتر از سه روز ببيند و خون دمل يا زخم يا نفاس نباشد، خون استحاضه است اگر چه به اين صورت كلى، استحاضه بودن آن بى‌اشكال نيست. و همچنين اگر خونى معلوم نباشد از دمل يا زخم است، در صورتى كه زن داراى زخم و دمل نباشد بنابر احتياط واجب استحاضه است، و همچنين است اگر خون از ده روز تجاوز كند، ليكن در اين صورت خون استحاضه و حيض مختلط شده كه جهت تعيين آنها بايد به تفصيلى كه در حيض گذشت رجوع شود.

و اما احكام استحاضه؛ استحاضه سه قسم است، قليله، متوسطه، كثيره، قسم اول:

(استحاضه قليله) آنست كه پنبه آلوده به خون شود بدون آنكه آن را سوراخ كرده از طرف ديگر نمايان شود و حكمش آنست كه براى هر نماز وضو گرفته و ظاهر فرج را در صورتى كه آلوده شده بشويد. و بنابر احتياط واجب بايد پنبه را عوض كرده يا تطهير نمايد.

قسم دوم: (استحاضه متوسطه) آنست كه خون در پنبه نفوذ كرده از طرف ديگر نمايان شود ولى از پنبه به پارچه روى آن روان نشود و حكمش علاوه بر آنچه كه در قليله ذكر شد (گرفتن وضو براى هر نماز) اينست كه بر زن (در هر شبانه روز) يك غسل براى نماز صبح واجب است بلكه بنابر اقوا براى هر نمازى كه قبل از آن يا در بين آن خون استحاضه متوسطه ببيند، بنابراين اگر بعد از نماز صبح مستحاضه متوسطه شود بايد براى نماز ظهر و عصر غسل نمايد.

نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (جامعه مدرسین) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 1  صفحه : 99
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست