responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (جامعه مدرسین) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 1  صفحه : 83

شود خون ببيند ليكن ترك احتياط سزاوار نيست كه بين تروك زن حائض و اعمال زنى كه در حال پاكى است جمع نمايد. و در پى‌درپى بودن خون. استمرار عرفى كفايت مى‌كند، بنابراين قطع شدن خون در لحظات مختصرى كه متعارف بين زنهاست، ضرر نمى‌رساند همانطورى كه ظاهرا تلفيق [32] در روزها كفايت مى‌كند، مثل آنكه از ظهر روز اول تا ظهر روز چهارم خون ببيند.

(1)

مسأله 10- مقصود از روز، مابين طلوع فجر و غروب آفتاب است‌

، پس شبها از اين سه روز بيرون است بنابراين اگر زنى از طلوع فجر تا غروب آفتاب خون ببيند و قطع شود و سپس دو روز ديگر مثل روز اول در ضمن ده روز خون ببيند، نزد مجتهدى كه پى‌درپى بودن را معتبر نمى‌داند. كافى است (و حائض مى‌باشد)، ولى بنابر معتبر بودن پى‌درپى كه اقوا است اگر ابتداى بيرون آمدن خون، اول روز باشد فقط دو شب ميانى، جزء سه روز حساب مى‌شود [كه بايد در اين دو شب هم خون قطع نشود]. ولى اگر ابتداى بيرون آمدن آن، اول شب و يا به صورت تلفيق باشد مانند مثال گذشته (پايان مسأله 9) هر سه شب محسوب مى‌شود.

(2)

مسأله 11- زن حائض، يا صاحب عادت است يا صاحب عادت نيست.

و دومى يا مبتدئه است و آن زنى است كه هرگز خون حيض نديده است و يا مضطربه است و آن زنى است كه چندين بار حيض ديده ولى عادت معينى پيدا نكرده است. و يا ناسيه است و آن زنى است كه عادت خود را فراموش كرده است. و زنى كه دو مرتبه، پشت سر هم خون ببيند كه زمان (مثلا در اول دو ماه) و يا عدد (مثلا هفت روز در هر يك از دو ماه متوالى) و يا هر دوى آنها مساوى باشد صاحب عادت مى‌شود، پس با اين دو بار خون ديدن يا صاحب عادت وقتيه و يا عدديه و يا وقتيه و عدديه مى‌شود. و از آنجائى كه صاحب عادت وقتيه و بلكه صاحب عادت عدديه شدن زن حائض، فقط به دو مرتبه خون ديدن خالى از اشكال نيست لذا سزاوار است احتياط ترك نشود.

(3)

مسأله 12- بدون اشكال يك مرتبه خون ديدن بر خلاف عادت، موجب از بين رفتن عادت نمى‌شود.

همانطورى كه اگر دو مرتبه و بطور مساوى خون ببيند، بدون اشكال عادت اولش از بين رفته و عادت ديگرى پيدا مى‌كند. و اگر مكررا بر خلاف عادتش خون ببيند و ليكن مساوى هم نباشند، در اينكه عادت اولش از بين برود دو قول است. و بنابر اقوا از بين مى‌رود، در صورتى كه مكررا بر خلاف عادتش خون ببيند، بطورى كه عرفا بگويند اين زن ايام مشخصى ندارد. اما اگر دو مرتبه و ليكن بطور غير مساوى (و بر خلاف عادتش) خون ببيند. در بقاء عادت اولش تأمل است.

(4)

مسأله 13- صاحب عادت وقتيه- خواه صاحب عادت عدديه هم باشد يا نباشد- به محض ديدن خون در وقت عادتش حائض مى‌شود.

بنابراين بايد عبادت را ترك كند، چه خون اوصاف حيض را داشته باشد يا نداشته باشد، و همچنين است اگر يك يا دو روز يا

نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (جامعه مدرسین) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 1  صفحه : 83
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست