responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (جامعه مدرسین) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 1  صفحه : 77

تكميل آن- از نو شروع كند و بعد از غسل وضو هم بگيرد.

(1)

مسأله 20- اگر به قصد غسل در آب فرو رود

و سپس شك كند كه به نيت ارتماسى بوده تا اينكه از غسل فارغ شده باشد يا به نيّت ترتيبى و به قصد سر و گردن بوده است تا دو طرف بدن باقى مانده باشد، واجب است احتياط كند و دو طرف را غسل دهد و از سر گرفتن غسل واجب نيست. بلكه بنابر احتياط واجب اگر غسل ارتماسى را از سر بگيرد كفايت نمى‌كند.

(2)

مسأله 21- اگر كسى كه جنب بوده نماز بخواند و بعد از نماز شك كند كه غسل كرده يا نه بنا را بر صحت نماز مى‌گذارد

ولى براى اعمال آينده بايد غسل نمايد و اگر اين شك در بين نماز باشد، نمازش باطل مى‌شود و احتياط مستحب اينست كه نماز را تمام كند و بعد از غسل اعاده نمايد.

(3)

مسأله 22- اگر غسلهاى متعددى به گردن كسى جمع شود

، چه همه آنها واجب باشد چه مستحب و چه مختلف، پس اگر با يك مرتبه غسل كردن همه آنها را نيت كند صحيح است و از همه آنها، هر چه باشند كفايت مى‌كند. پس اگر غسل جنابت در بين آنها باشد، نيازى به وضو براى چيزهايى كه وضو در آنها شرط است، نيست و اگر نباشد، بايد قبل از غسل و يا بعد از آن وضو بگيرد، ولى اگر همه آنها را نيت نكند، كفايت كردن اين غسل از همه آنها مشكل است، بنابراين احتياط ترك نشود (و براى آنهايى كه نيّت نكرده مجدّدا غسل كند) البته كفايت نيّت غسل جنابت از همه (اگر چه نيت همه را نكرده باشد) بعيد نيست، ليكن ترك اين احتياط كه همه را در نيت بياورد سزاوار نيست.

(4)

حيض‌

[احكام حيض‌]

(5) خون حيض خونى سرخ متمايل به سياهى است يا سرخ تازه‌اى است كه داراى فشار و سوزش و حرارت باشد، و اوصاف خون استحاضه بر خلاف حيض است. خون حيض و استحاضه غالبا داراى اين صفات مى‌باشند كه در بعضى اوقات جهت تشخيص و رفع اشتباه- حيض از استحاضه- بوسيله اين نشانه‌ها تميز داده مى‌شوند، و چه بسا هر يك از اين دو داراى صفات ديگرى باشد هر خونى را كه دختر بچه قبل از اتمام نه سالگى ببيند حيض نيست، گرچه صفات آن را داشته باشد. و در اينكه خون استحاضه باشد، در جائى كه معلوم نباشد غير استحاضه است، ترديدى وجود دارد ولى استحاضه بودنش بعيد نيست و همچنين خونى را كه زن يائسه [29] مى‌بيند حيض نيست و در اينكه استحاضه باشد در جائى كه احتمال آن باشد ترديد وجود دارد، هر چند كه استحاضه بودنش بعيد نيست و زن‌

نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (جامعه مدرسین) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 1  صفحه : 77
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست