responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (جامعه مدرسین) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 1  صفحه : 75

بگذارد و بنابر اقوا همچنين است اگر در جزء سابق بعد از آنكه وارد به جزء ديگر شده، شك نمايد اگر چه احتياط مستحب اينست كه در اين فرض قسمت مشكوك را بشويد.

(1)

مسأله 15- جنبى كه از او منى بيرون آمده سزاوار است پيش از غسل كردن با بول كردن مجرى را تميز (استبراء) نمايد

ولى شرط صحت غسل نمى‌باشد، ليكن فايده‌اش اينست كه اگر بعد از استبراء غسل كرد و پس از آن رطوبت مشكوكى از او خارج شد اعاده غسل بر او واجب نيست، اما اگر بدون استبراء به بول غسل كرد سپس رطوبت مشكوكى از او خارج شد حكم منى را دارد، چه به خاطر تعذر بول استبراء به خرطات [28] كرده باشد يا نه، ولى اگر در اثر كوشش در استبراء به خرطات، به پاك شدن و باقى نماندن منى در مجرى، يقين كند و احتمال بدهد كه آنچه خارج شده منى جديدى باشد بنابر اقوا اعاده غسل واجب نيست و همچنين است اگر با گذشتن مدت زيادى يقين كند كه منى در مجرى نمانده است، ولى احتياط مستحب اعاده غسل در هر دو صورت است.

(2)

مسأله 16- كسى كه با بيرون آمدن منى جنب شده‌

، اگر استبراء به بول نكرده و رطوبتى كه مردّد بين منى و بول است بعد از غسل از او بيرون آيد حكم منى را دارد و بايد فقط غسل نمايد. و اگر بول كرده و استبراء به خرطات را انجام نداده حكم بول را دارد، و فقط بايد وضو بگيرد، و در اين دو صورت فرقى نيست كه احتمال غير منى و بول مثل مذى و مانند آن را بدهد يا نه و اگر بعد از استبراء به بول و سپس استبراء به خرطات احتمال غير منى و بول را هم بدهد نه غسل بر او واجب مى‌شود و نه وضو. و اما اگر فقط منى و بول را احتمال مى‌دهد پس اگر هر دو استبراء را قبل از غسل انجام داده و اين رطوبت مشتبه بعد از غسل خارج شده واجب است، احتياطا، هم غسل كرده و هم وضو بگيرد و اگر هر دو استبراء را بعد از غسل انجام داده باشد و سپس رطوبت مذكور خارج شود تنها وضو كافى است.

(3)

مسأله 17- اگر بعد از بيرون آمدن منى غسل كند سپس رطوبت مشتبه بين منى و غير آن خارج شود

و شك كند كه استبراء به بول كرده يا نه بنا را بر عدم آن بگذارد پس غسل بر او واجب است و اگر احتمال بول بودن رطوبت را هم مى‌دهد احتياط مستحب آنست كه علاوه بر غسل وضو هم بگيرد.

(4)

مسأله 18- غسل جنابت براى تمام چيزهائى كه وضو در آنها شرط است كفايت مى‌كند

(5)

مسأله 19- اگر در بين غسل، حدث اصغرى خارج شود بنابر اقوا غسلش باطل نمى‌شود

و ليكن بعد از غسل براى چيزهائى كه وضو در آنها شرط است بايد وضو بگيرد.

و احتياط مستحب اينست كه غسل را به قصد آنچه كه بر او واجب است- تمام غسل يا

نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (جامعه مدرسین) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 1  صفحه : 75
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست